Pięć Smaków w Domu

Tego dnia na plaży

That Day, on the Beach / Haitan de yi tian
reż. Edward Yang
Tajwan 1983, 166’
napisy: polskie i angielskie

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

Polska premiera
Pokazy w kinie
śr 16 lis, 20:30
Kinoteka 1
Kinoteka 1
nd 20 lis, 15:00
Kinoteka 2
Kinoteka 2
Materiały dodatkowe
Nagrody i festiwale
Światowa premiera: Nantes Three Continents FF 1983 Asia-Pacific FF 1983 - najlepsze zdjęcia
O filmie
Tajwan 1983
Czas trwania: 166’
reżyseria: Edward Yang
scenariusz: Edward Yang, Wu Nien-Jen
zdjęcia: Christopher Doyle, Chang Hui-Kung
montaż: Liao Ching-Sung
muzyka: Violet Lam Man Yee
dźwięk: Tu Duu-Chih, Yang Ta-Ching
obsada: Sylvia Chang, Terry Hu, David Mao, Lee Lieh
producent: Wu Chung-Ling
produkcja: Central Motion Pictures Corporation, Cinema City Company Limited
język: Hokkien, mandaryński, niemiecki
barwa: kolor
Partner

Opis filmu

Miłość umiera powoli, prawie niezauważalnie i wbrew dobrym intencjom. Znana pianistka, Tan Weiqing, przyjeżdża po latach do rodzinnego Tajpej na koncert. Nieoczekiwanie odbiera telefon od Jiali – dawno niewidzianej przyjaciółki i siostry ukochanego Weiqing z czasów studenckich. Pomiędzy próbą a koncertem kobiety spotykają się w kawiarni. Ich rozmowa zamienia się w wielopoziomową retrospekcję, której centralnym punktem jest odnalezienie przez policję niezidentyfikowanych zwłok na plaży. 

W swoim pełnometrażowym debiucie Edward Yang mistrzowsko wykorzystuje potencjał melodramatu, by opowiedzieć historię powolnego rozpadu małżeństwa. Tego dnia na plaży to studium przemiany dziewczyny w kobietę. Pokazuje drogę do samorealizacji i konfrontację z głęboko zakorzenionymi traumami i kulturowo uwarunkowanymi wzorcami kobiecości w wyższej klasie średniej Tajpej. Film był często porównywany do Przygody Michelangelo Antonioniego, ale o wiele bliżej mu do Obywatela Kane’a Orsona Wellesa – Edward Yang także pozwala sobie na refleksję nad kwestią wolnego wyboru. Niezależnie od podjętych decyzji, zawsze przychodzi dzień, gdy podczas samotnie spędzonego, słonecznego popołudnia znajdujemy wewnętrzny spokój. 

tekst:
Maja Korbecka

Edward Yang

Urodził się w 1947 roku w Szanghaju. Jego ojciec pochodził z południowej prowincji Guangdong, a matka z Hebei na północy Chin. Oboje wywodzili się ze zubożałych rodzin inteligenckich, w Szanghaju wykonywali pracę biurową w strukturach rządu nacjonalistycznego. Dwa lata po narodzinach Yanga, cała rodzina przeniosła się do Tajpej w związku z przejęciem władzy w Chinach przez partię komunistyczną. Pomimo fascynacji architekturą i filmem, Edward Yang wybrał studia inżynieryjne. Po ich ukończeniu wyjechał do Stanów Zjednoczonych, by nadal kształcić się w kierunku komputerowego designu. Po siedmiu latach pracy w Seattle jako programista zdecydował się wrócić na Tajwan i rozpocząć karierę filmową. Po ukończeniu filmu krótkometrażowego Oczekiwanie, w ramach nowelowej produkcji W naszych czasach inicjującej Tajwańską Nową Falę, Yang zadebiutował w 1983 roku niespełna 3-godzinnym filmem Tego dnia na plaży. W ciągu swojej prawie 30-letniej kariery, Edward Yang tworzył różnorodne filmy. Jego trzeci film, postmodernistyczna tragikomedia Terroryści, odniósł sukces kasowy i zyskał uznanie krytyki. Film zdobył Srebrnego Lamparta na MFF w Locarno w 1987 roku i nagrodę dla najlepszego filmu podczas Golden Horse Film Awards. Kolejne filmy Yanga – wielokrotnie nagrodzony na festiwalach epicki obraz rzeczywistości Tajpej lat 60-tych Jasny dzień lata, komediowa Konfucjańska konsternacja i gangsterski Madżong – okazały się klęskami finansowymi. Zrealizowany w koprodukcji z Japonią ostatni film Edwarda Yanga, I raz, i dwa, przyniósł mu nagrodę za najlepszą reżyserię na festiwalu filmowym w Cannes w 2000 roku. Po wygranej w Cannes reżyser rozpoczął pracę nad wieloma projektami: animacją Wiatr, stroną internetową z autorskimi komiksami Miluku.com, czy scenariuszem do adaptacji Ostrożnie, pożądanie, jednak żaden z nich nie został ukończony. Edward Yang zmarł w 2007 roku w Kalifornii na raka okrężnicy. 

Wybrana filmografia:

1982 W naszym czasie / Guangyin de gushi / In Our Time (segment Oczekiwanie / Zhiwang / Expectation)

1983 Tego dnia na plaży / Haitan de yi tian / That Day, on the Beach

1985 Historia z Tajpej / Qingmei zhuma / Taipei Story

1986 Terroryści / Kongbu fenzi / Terrorizers

1991 Jasny dzień lata / Gulingjie shaonian sharen shijian / A Brighter Summer Day

1994 Konfucjańska konsternacja / Duli shidai / A Confucian Confusion

2000 I raz, i dwa / Yi Yi / A One and a Two

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.