NANG: The Scent of Boys - premiera siódmego numeru magazynu
O wydarzeniu
Ambitny magazyn NANG łączy wyrafinowany dizajn z wnikliwą analizą współczesnego azjatyckiego kina. Autorzy z całego świata i sami filmowcy przyglądają się niszowym, awangardowym i wytyczającym nowe granice projektom. Tematem pięciosmakowej dyskusji z udziałem redaktorów był najnowszy numer periodyku, poświęcony wykluczonej seksualności, zmysłowej percepcji kina i tematyce LGBTIQ+.
W oficjalnej premierze tego wyjątkowego wydawnictwa wzięli udział redaktorzy numeru, Victor Fan i Earl Jackson, a rozmowę poprowadził Bartosz Żurawiecki – krytyk filmowy, dziennikarz, felietonista, pisarz. Wydarzenie odbyło się w księgarni festiwalowej Tajfuny w Kinotece.
NANG 7: The Scent of Boys
Redakcja: Victor Fan i Earl Jackson
Zapach nie przenosi się w medium filmowym bezpośrednio, choć wpisany jest w naszą cielesną relację z filmowym obrazem dzięki jego sugestywności, synestezji, oddziaływaniu na wyobraźnię i pamięć, a nawet fizycznej imersji w woń sal kinowych. W chwili, w której plamy światła i cienia z ekranu odbijają się w naszych siatkówkach, filmowy obraz staje się częścią naszej świadomości: środowiskiem, w którym możemy patrzeć, słyszeć, dotykać i wąchać. Co więcej, zapach pobudza wrażenia erotyczne i poczucie pragnienia; nadaje pożądaniu cielesny wymiar.
W 7. numerze NANG twórcy filmowi, artyści i akademicy podejmują temat zapachu w filmach azjatyckich, rozważając, w jaki sposób związane z wonią wspomnienia wpływały na pożądanie w jednopłciowych relacjach, jak kształtowały ich twórczość i prace badawcze. Poprzez słowa, obrazy i aromaty autorzy wprowadzają czytelnika w zmysłową przestrzeń, rzucając światło na ów często pomijany aspekt filmowego doświadczenia.
Goście
Victor Fan
Wykładowca filmoznawstwa w King's College w Londynie. Współpracuje z Chinese Visual Festival. Publikował w Camera Obscura, Journal of Chinese Cinemas, Screen oraz Film History. Autor Cinema Approaching Reality: Locating Chinese Film Theory (University of Minnesota Press, 2015) oraz Extraterritoriality: Locating Hong Kong Cinema and Media (Edinburgh University Press, 2019).
Earl Jackson
Emerytowany wykładowca University of California w Santa Cruz, obecnie piastuje stanowisko profesora w tajwańskim Asia University i jest jednym z dyrektorów Trans-Asia Screen Cultures Institute w Seulu. Jest autorem Strategies of Deviance: Studies In Gay Male Representation, a także licznych artykułów dotyczących teorii queer, literatury japońskiej, a także japońskiego i koreańskiego kina. Jego spektakle były wystawiane w Minneapolis, Santa Cruz, Seattle oraz w Tokyo. Pracował także przy niezależnych produkcjach kina koreańskiego jako scenarzysta, producent, montażysta i aktor. Zagrał czarny charakter filmie Barbie (Sangwoo Lee 2010). Obecnie pracuje nad książką na temat związku teorii i praktyki w kinie japońskim.
Prowadzący
Bartosz Żurawiecki
Krytyk filmowy, dziennikarz, felietonista, pisarz. Szef działu recenzji w miesięczniku „Kino”. Laureat nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej za blog „Czego nie widać”. Laureat Nagrody im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych. Współtwórca i aktor kabaretu „Barbarzyńcy.pl”. Współautor książek: „Homofobia po polsku”, „Autorzy polskiego kina”, „Parametry pożądania”, „David Cronenberg w oczach krytyków”. Autor powieści „Trzech panów w łóżku, nie licząc kota” (wydawnictwo Sic!, 2005), „Ja, czyli 66 moich miłości” (wydawnictwo Sic!, 2007), „Nieobecni” (Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2011), „Do Lolelaj. Gejowska utopia” (wydawnictwo Szafa, 2017) oraz zbioru sztuk teatralnych „Erotica alla polacca” (Sic!, 2006) i reportażowej książki „Festiwale wyklęte” (Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2019).