0
Pięć Smaków w Domu

Made in Hong Kong

Xiang Gang zhi zao
reż. Fruit Chan
Hongkong 1997, 108’
Nagrody i festiwale
Golden Horse FF 1997 - najlepszy scenariusz Best Director; Hong Kong Film Awards 1998 - najlepsze zdjęcia, najlepszy reżyser, najlepszy debiut Hong Kong Film Critics Society Awards 1998 - Best Director, Film of Merit; Locarno IFF 1997 - Swissair/Crossair Special Prize; Pusan IFF 1997 - FIPRESCI Prize;
O filmie
Hongkong 1997
Czas trwania: 108’
reżyseria: Fruit Chan
scenariusz: Fruit Chan
zdjęcia: Lam Wah-chuen, O Sing-pui
montaż: Fruit Chan
muzyka: Lam Wah-chuen
obsada: Sam Lee, Yim Hui-chi, Wenders Li, Tam Ka-chuen
producent: Andy Lau, Doris Yang Ziming
produkcja: Nicetop Independent Ltd., Team Work Production House
język: kantoński
barwa: kolor

Opis filmu

Zbuntowany Moon wałęsa się między hongkońskimi wieżowcami, podejmując się drobnych zleceń od mętnych typów z lokalnego półświatka. Ma ciężko chorą dziewczynę, czekającą na transplantację nerki i przyjaciela, którego życie także nie jest usłane różami.

Wydają się świetnymi kandydatami do romantycznej, dzikiej fabuły w stylu popularnego hongkońskiego cyklu o "Młodych niebezpiecznych" z jego malowniczym obrazem gangsterskiego życia. Chan dekonstruuje jednak tego rodzaju konwencje, pozostając bliżej prozy codzienności - i realnego, mało efektownego funkcjonowania gangów. Styl jego filmu wiele jednak zawdzięcza z jednej strony japońskim filmom o młodocianych buntownikach z lat 60., z drugiej - estetyce Wong Kar-waia. Mocne kadry, desperacko-melancholijna atmosfera i dynamiczny montaż czynią z "Made in Hong Kong" ekspresyjny miejski poemat, dotkliwy i hipnotyczny.

Młody twórca zrealizował swój film w prawdziwie niezależny sposób, niemal chałupniczą metodą - wykorzystując skrawki taśmy z filmów, przy których asystował. Pięcioosobowa ekipa, pożyczone pieniądze na sprzęt i ledwie dwa miesiące produkcji pozwoliły jednak stworzyć dzieło, które szybko stało się legendą: świeży, esencjonalny i doskonale oddający ducha czasu. Ponad dwadzieścia lat od premiery - a zarazem dwie dekady od przejścia Hongkongu pod chińskie zarządzanie - wiele jego wątków wciąż pozostaje aktualnych, a odnowiona kopia filmu pozwala na nowo docenić jego drapieżną wizualną formę.

Jagoda Murczyńska

Fruit Chan

Urodzony w 1969 w Chinach, z których jego rodzina wyemigrowała do Hongkongu. Reżyser, producent, aktor, scenarzysta, przedstawiciel tzw. drugiej nowej fali niezależnego hongkońskiego kina. Ceniony za filmy o tematyce miejskiej, w których często zatrudnia nieprofesjonalnych aktorów, ukazując z bliska życie współczesnych metropolii. Swoje zainteresowanie kwestiami społecznymi łączył z fascynacją awangardowym kinem japońskim lat 60. m.in. twórczością Nagisy Oshimy.

Wybrana filmografia:

1991 Wu ge ji mo de xin / Five Lonely Hearts

1997 Made in Hong Kong / Xiang Gang zhi zao

1998 Najdłuższe lato / Hui nin yin fa dak bit doh / The Longest Summer

1999 Mały Cheung / Xilu xiang / Little Cheung

2000 Durian durian / Làuh Lìn Pìu Pìu / Durian Durian

2001 Hollywood Hongkong / Heung Gong you ge He Li Huo / Hollywood Hong Kong

2004 Pierożki / Jiao zi / Dumplings

2009 Chengdu, wo ai ni / Chengdu, I Love You

2015 My City

2016 Mou sha si shui nian hua / Kill Time

2018 Trzej mężowie / Sam fu / Three husbands

Goście festiwalu

Fruit Chan

reżyser

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.