Archiwum - 10. Festiwal Filmowy Pięć Smaków
Scena życia
Nagrody i festiwale
Opis filmu
Surowe, punkowe, dynamiczne obrazy to skondensowany wyraz emocji kontestujących rzeczywistość dwudziestokilkulatków. Sono kieruje kamerę na siebie samego i grupę znajomych, biegających z wrzaskiem po mieście czy inscenizujących scenę porwania przez mityczne wodne stwory. Młody twórca portretuje też własną rodzinę, w zaskakujący sposób zderzając poetykę rozedrganego "home video" z metaforyczną instalacją. Fabuła nie jest tu istotna: to rodzaj anarchistycznego pamiętnika czy szkicownika z pomysłami, które twórca rozwijać będzie w kolejnych latach.
Jeden z pierwszych filmów Sono to doskonały przykład "jishu eiga" – filmów "zrób-to-sam", realizowanych bez budżetu, z gorączkowego pragnienia uwieczniania na taśmie ruchomych obrazów - które w Japonii miały swój złoty okres w latach 80. Do tego rodzaju spontanicznych, zasilanych czystą twórczą energią eksperymentów reżyser nawiąże niemal trzy dekady później w "Zabawmy się w piekle", portretującym grupę młodych filmowców-amatorów, szalejących z kamerą wśród członków yakuzy.
Slowo "hanamichi" z oryginalnego tytułu oznacza część sceny w teatrze kabuki, na której prezentują się wchodzące na nią postaci, co okazało się prorocze – film stał się przepustką Sono do świata filmu. Otrzymał za niego Grand Prix festiwalu filmów niezależnych Pia, a powiązane z nagrodą stypendium pozwoliło mu na realizację pierwszego profesjonalnego pełnego metrażu.
Film, pochodzący z archiwum festiwalu Pia, został przez organizatorów odnowiony (z całym szacunkiem dla chropowatej jakości oryginalnej taśmy 8mm) i poddany cyfryzacji w ramach projektu promowania niezależnego kina japońskiego z lat 70. i 80. XX wieku.
Jagoda Murczyńska
Sion Sono
Urodzony w 1961 r., poeta, performer, filmowiec, malarz, muzyk. Jeden z najbardziej wpływowych twórców niezależnego japońskiego kina, regularny bywalec międzynarodowych festiwali, ceniony za radykalną wizję artystyczną, umiejętność łączenia szokującej formy z celną społeczną krytyką i bezkompromisowy filmowy język. Jego filmografia obejmuje niemal 50 tytułów - od punkowego kina eksperymentalnego po efektowne surrealistyczne thrillery i brawurowe filmy o nastolatkach.
1985 Jestem Sion Sono! / Ore wa Sono Sion da!! / I Am Sion Sono!
2001 Jisatsu sakuru / Suicide Club
2008 Miłość obnażona / Ai no mukidashi / Love Exposure
2010 Tsumetai nettaigyo / Cold Fish
2013 Zabawmy się w piekle / Jigoku de naze warui / Why Don't You Play in Hell
2014 Tokyo Toraibu / Tokyo Tribe
2015 Love & Peace
2015 Shinjuku suwan / Shinjuku Swan Kabukicho Skauto Sabaibaru
2015 Riaru onigokko / Tag
2015 Gwiazda szeptów / Hiso hiso boshi / The Whispering Star