V-cinema: Japońska rewolucja wideo
Wstęp
Złota era wypożyczalni wideo była też złotą erą kina. Dzięki nowemu,dynamicznie rozwijającemu się sektorowi, który zapewnił branży nowe źródło dochodów, powstawało więcej filmów niż kiedykolwiek wcześniej. Nigdzie nie było to widoczne lepiej niż w Japonii, ojczyźnie odtwarzaczy wideo. Tak zwane V-Cinema początkowo miało być sposobem na szybki zysk – co roku na półkach japońskich wypożyczalni pojawiało się 200 nowych, tanich filmów gatunkowych.
Jednak to z V-Cinema wyrosły cieszące się międzynarodowym uznaniem gwiazdy pokroju Takashiego Miike („Gra wstępna”), Kiyoshiego Kurosawy („Pokuta”), Shinjiego Aoyamy („Eureka”) i Hideo Nakaty („The Ring – Krąg”) oraz J-horror, nowy gatunek japońskiego kina grozy.
Tom Mes
Tom Mes jest współtwórcą strony Midnight Eye, autorem książek o Takashim Miike i Shinyi Tsukamoto, a także współautorem publikacji „The Midnight Eye Guide to New Japanese Film”. Jako krytyk filmowy pisał między innymi dla magazynów Film Comment, Sight & Sound, Rue Morgue, De Filmkrant i Kateigaho. Przygotowywał opisy i komentarze audio do licznych wydań japońskich filmów na DVD i Blu-rayach. Jest współscenarzystą różowego musicalu Shinjiego Imaoki „Podwodna miłość” („Onna no Kappa”), zagrał też w filmie Kiki Sugino „Taksu” („Yokudo”).
Rozwiąż quiz
Sprawdź, co zapamiętałeś i rozwiąż quiz!
Dyskutuj!
Masz ochotę podzielić się opinią z innymi miłośnikami azjatyckiego kina? Chcesz poznać komentarze osób z różnych stron świata? Zależy Ci na bieżących informacjach o projekcie Asian Cinema Education? A może chciałbyś zadać pytanie? Dołącz do grupy na Facebooku!
Horror to the Extreme: Changing Boundaries in Asian Cinema (2009), Jinhee Choi i Mitsuyo Wada-Marciano, Hong Kong University Press
Revival van de Japanse Film (2002), Luk Van Haute, Amsterdam University Press / Salome
Shadow Economies of Cinema: Mapping Informal Film Distribution (2012), Ramon Lobato, British Film Institute
Agitator: The Cinema of Takashi Miike (2003), Tom Mes, Godalming: FAB Press
Re-Agitator: A Decade of Writing on Takashi Miike (2013), Tom Mes, Godalming: FAB Press
The End of Japanese Cinema: Industrial Genres, National Times, and Media Ecologies (2017), Alexander Zahlten, Duke University Press