0
Pięć Smaków w Domu

Marlina: zbrodnia w czterech aktach + pokaz zdjęć z wyspy Sumba

reż. Mouly Surya
13 mar 2018, Muranów

O wydarzeniu

We wtorek, 13 marca zapraszamy do Kina Muranów na specjalny, przedpremierowy pokaz "Marliny", poprzedzony spotkaniem z artystami Alicją Łukasiak i Grzegorzem Drozdem. Zaprezentują oni zdjęcia i materiały wideo zrealizowane podczas pobytu na wyspie Sumba, na której rozgrywa się akcja filmu.

13 MARCA, WTOREK, KINO MURANÓW
20:30 SIEKIERA, KAMIEŃ I KREW, CZYLI WYSPA SUMBA

pokaz zdjęć i spotkanie z Alicją Łukasiak i Grzegorzem Drozdem

21:30 MARLINA: ZBRODNIA W CZTERECH AKTACH

reż. Mouly Surya, Indonezja, Francja, Malezja, Tajlandia 2017, 93’

Pokaz przedpremierowy

 

Artyści, Grzegorz Drozd i Alicja Łukasiak w 2015 roku wyruszyli w artystyczną podróż po archipelagach wysp Indonezyjskich w poszukiwaniu inspiracji oraz przestrzeni do twórczej pracy. Nazwali go Matahari - Oko dnia. Była ona częścią nomadycznego projektu artystycznego realizowanego od 2010 roku w Azji Południowo-Wschodniej. Alicja i Grzegorz zaadaptowali samochód, który spełniał funkcję domu, pracowni oraz środka transportu. W trakcie ich kilkumiesięcznej wędrówki powstały prace malarskie, rysunkowe, fotograficzne, filmy oraz dziennik. Artyści otworzyli się na nieznane z naszej europejskiej perspektywy społeczności w poczuciu istnienia balansu pomiędzy kulturą Zachodu i Wschodu. Jednym z najważniejszych i najciekawszych etapów podróży był pobyt na rzadko odwiedzanej i trudno dostępnej wyspie Sumba.

Matahari to opowieść o poszukiwaniu pierwotnych struktur społecznych, badaniu ich animistycznych wierzeń i kultur. Odległe i trudno dostępne rejony Indonezji, takie jak wyspa Sumba, to jedne z ostatnich miejsc, gdzie można doświadczyć magicznych i krwawych ceremonii, przenoszących nas w odległą epokę.
Klanowe grupy, mieszkające na niewielkich obszarach wyspy, w ciągu tysięcy lat wytworzyły rzadko spotykane struktury społeczne. Ich wzajemne relacje są efektem nieustającej rywalizacji o teren oraz bydło. Monokultura genotypu wskutek braku zróżnicowania wytworzyła mutacje, które miały znaczny wpływ na charakter danej społeczności. Nieskrywana agresja pewnych klanów miesza się z uprzejmością i otwartością innych. Ważnym i rytualnym elementem życia wyspiarzy jest siripina, czyli betel. Jego powszechna konsumpcja, zdobywanie i handel, to kolejny element regulujący wzajemne relacje. Wszystko to dzieje się w urzekającej scenerii niewysokich wzniesień, otwartych przestrzeni i przepięknych wybrzeży.

Blog Matahari

 

GRZEGORZ DROZD

(ur. 1970) Malarz, artysta akcji i instalacji, fotograf. Czujny obserwator rzeczywistości, którą opisuje własnym językiem, budując niewygodne i zaskakujące sytuacje często bez scenariusza. Gracz z konwencją i rytuałem, wyprowadzający sztukę z nawiasu umowności. Manipulator, na własne konto deklarujący: „artysta to dla mnie banita społeczny i przestępca”. Twórca relacyjny, partycypacyjny, krytyk instytucji, autor dzieł będących wehikułem osobistych emocji. W 2010 roku symbolicznie „opuścił” kulturę zachodu, kierując swą nomadyczną wędrówkę w stronę dalekiego południa Azji, poszukując „Utraconego Raju”.
W latach 1992-1995 studiował na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Ukończył Wydział Malarstwa i Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w 2007.
Od 2003 współtworzy wraz z Alicja Łukasiak projekt Zmiana Organizacji Ruchu (ZOR) zorfoundation.org. Brał udział w kilku rezydencjach artystycznych, między innymi w Pradze oraz Budapeszcie. Jest trzykrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Indywidualne wystawy w CSW Zamek Ujazdowski oraz Centrum Rzeźby w Orońsku. Brał udział w licznych wystawach zbiorowych w kraju i za granicą – w krakowskim MOCAKu, Znakach Czasu w Toruniu, Waterside Contemporary w Londynie, Gare Sauveur we francuskim Lille, BACC w Bangkoku, Tajlandia.

ALICJA ŁUKASIAK

(ur. 1975) Artystka tworzy obiekty o charakterze rzeźbiarskim i malarskim, fotografie, wideoinstalacje. Ukończyła studia na Wydziale Artystycznym UMCS wn Lublinie. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji Wyszehradzkiej. Od 2003 współtworzy wraz z Grzegorzem Drozdem projekt Zmiana Organizacji Ruchu (ZOR) zorfoundation.org. Brała udział w licznych wystawach w kraju i za granicą: Miejsce Projektów Zachęty, Centrum Rzeźby Polskiej, Art Biennale w Yogyakarcie. Artystka jest zainteresowana naturą, w której analizuje człowieka jako gatunek dominujący. Z jednej strony ukazuje jego destrukcyjny wpływ na środowisko, a z drugiej stara się ukazać piękno i różnorodność życia.

 

MARLINA: ZBRODNIA W CZTERECH AKTACH

Marlina the Murderer in Four Acts / Marlina si Pembunuh dalam Empat Babak
reżyseria: Mouly Surya
Indonezja, Francja, Malezja, Tajlandia 2017, 93’

NAGRODY I FESTIWALE

Premiera: Cannes Film Festival 2017 (Directors Fortnight)

Nagrody:

  • Sitges Catalonian IFF 2017 - Najlepsza Rola Kobieca (Marsha Timothy);
  • Tokyo FILMeX 2017 - Grand Prix;
  • QCinema Asian Next Wave Competition 2017 - Najlepszy Film;
  • International Women's FF Salé, Morocco 2017 - Najlepszy Scenariusz;
  • 11. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków - Nagroda NETPAC;
  • TEMPO Indonesia 2017 - Najlepszy Film, Najepsza Rola Kobieca (Marsha Timothy);
  • nominacje do Asian Film Awards w kategoriach: Najlepsze Zdjęcia, Najlepsza Rola Kobieca, Najlepszy Dźwięk, Najlepsza Scenografia (ogłoszenie wyników 17 marca 2018).


OPIS

Rozpalone słońcem, puste wzgórza indonezyjskiej wyspy urzekają surowym pięknem. Dla mieszkającej samotnie młodej wdowy nie jest to jednak bezpieczne miejsce. Gdy do jej drzwi zastuka kilku bandytów, nikt nie usłyszy wołania o pomoc. Nie spodziewają się, że nad ranem kobieta opuści dom z głową jednego z nich zawiniętą w strzęp materiału.

Reżyserka w intrygujący sposób łączy konwencję westernu z kameralnym dramatem, uzupełniając je dokumentalnym zacięciem i sarkastycznym poczuciem humoru. Doskonale panuje nad formą - panoramiczne kadry hipnotyzują, wykorzystane w nich światło jest ukłonem w stronę Caravaggia. Postać wdowy inspirowana była obserwacją mieszkających na wyspie kobiet, ale rytmiczny scenariusz nadaje jej mitologiczny charakter. Podróż bohaterki, szukającej sprawiedliwości, złożona jest z prozaicznych, drobnych wydarzeń, składających się jednak na historię o kobiecej sile. Gdyby ktoś pokusił się o wymyślenie „Mad Maxa” w wersji slow cinema, mogłaby to być właśnie „Marlina”.

Mouly Surya

Urodzona w Dżakarcie, uważana za jedną z najważniejszych postaci młodego pokolenia indonezyjskich filmowców. Studiowała media i literaturę w Indonezji oraz reżyserię w Australii. Debiutancki film przyniósł jej nagrodę za reżyserię na festiwalu w Dżakarcie, drugi pełen metraż pokazywany był m.in. na festiwalach w Sundance, Rotterdamie i Karlovych Varach. „Marlina” jest trzecim filmem reżyserski i jedyną produkcją z Azji Południowo-Wschodniej w programie tegorocznego festiwalu w Cannes. 

Filmografia:

2008 Fiction / Fiksi

2013 What They Don’t Talk About When They Talk About Love / Yang Tidak Dibicarakan Ketika Membicarakan Cinta

2017 Marlina: zbrodnia w czterech aktach / Marlina the Murderer in Four Acts / Marlina si Pembunuh dalam Empat Babak

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.