Archiwum - 10. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Nowe Kino Azji

Droga do Mandalay

The Road to Mandalay / Zai jian wa cheng
Tajwan, Birma, Francja, Niemcy 2016, 108’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Midi Z
scenariusz: Midi Z
zdjęcia: Tom Fan
montaż: Matthieu Laclau
muzyka: Lim Giong
obsada: Ko Kai, Wu Ke-xi, Wang Shin-hong, Zhao De-fu, Zheng Meng-lan, Pan Zheng-li, Kuang Jia-en, Li Wan-wu, Xu De-wei
producent: Patrick Mao Huang, Midi Z, Vincent Wang, Dominique Welinski, Katharina Suckale, Arfi Lamba, Aditya Assart, Zhao De-Fu
produkcja: Seashore Image Productions, Flash Forward Entertainment Myanmar Montage Films, House on Fire
język: tajski, birmański, angielski, chiński
barwa: kolor

nagrody i festiwale

Golden Horse FF 2016 - Outstanding Taiwanese Filmmaker of the Year; Venice IFF 2016 - Fedeora Prize for Best Film; Toronto IFF 2016; Vancouver IFF 2016; Busan IFF 2016; Mumbai IFF 2016; Sao Paulo IFF 2016

Opis filmu

Lianqing i Guo poznają się pod birmańską granicą, którą oboje właśnie nielegalnie przekroczyli, szukając lepszego losu w Tajlandii. Realia życia emigrantów nie są wymarzonym tłem dla budowania relacji, jednak między bohaterami, zajętymi poszukiwaniem pracy i staraniami o pozwolenie na pobyt, zaczyna rodzić się bliskość. Ich wizje przyszłości są jednak inne: ambitna Lianqing chce sięgać wyżej, Guo marzy tylko o szybkim zarobku i założeniu biznesu w rodzinnym kraju.

Midi Z wraca do kina fabularnego po dwóch dokumentach i instalacji poświęconych Birmańczykom pracującym w kopalniach jadeitu. W nowym filmie w charakterystyczny dla siebie sposób splata wątki dokumentalne z fikcją, co przekłada się na niezwykle mocny, uderzający autentyzmem obraz. Nie pochyla się nad bohaterami z litością – szczera, niewymuszona rejestracja ich emocjonalnej i geograficznej podróży zamknięta jest w długich, precyzyjnie kadrowanych ujęciach, odnajdujących hipnotyczne piękno w najmniej oczekiwanych przestrzeniach. Melancholijna ścieżka dźwiękowa podkreśla ich wyobcowanie z miejsca, w którym się znaleźli, tworząc zarazem atmosferę nieokreślonego napięcia.

W roli głównej pojawia się stała aktorka Midiego Z, nagradzana na wielu festiwalach Wu Ke-xi (oboje byli gośćmi 7. Pięciu Smaków), a partneruje jej Ko Kai, popularny tajwański aktor (znany z przebojowych komedii romantycznych, m.in. "Tiny Times"), który w roli pracownika fabryki umiejętnie wygasza swoją celebrycką aurę. Niezależny birmański twórca dysponował przy realizacji "Drogi do Mandalay" znacznie większym budżetem niż zazwyczaj, co przekłada się na wysoką jakość produkcyjną filmu, nie ujmując mu przy tym bezpośredniości i świeżości spojrzenia. Midi Z bywa porównywany do Hou Hsiao-hsiena, z którym dzieli pewną estetyczną wrażliwość, jednak każdy kolejny film ujawnia jego autorski, wyrazisty głos, dowodzący artystycznej dojrzałości.

Jagoda Murczyńska

Midi Z

Urodził się w 1982 roku w Birmie, w rodzinie o chińskich korzeniach. W wieku 16 lat wyemigrował z kraju w poszukiwaniu pracy, którą znalazł na placach budów Tajwanu. Jednocześnie studiował reżyserię. W 2009 został przyjęty do założonej przez Hou Hsiao-hsiena Taipei Golden Horse Film Academy jako jeden z najbardziej obiecujących reżyserów młodego pokolenia. Jego filmy, dające unikatowy wgląd w rzeczywistość współczesnej Birmy, stale goszczą na międzynarodowych festiwalach; "Biała śmierć" została nagrodzona w Edynburgu i Tajpej i zgłoszona jako kandydat Tajwanu do Oscara. Midi Z był gościem Pięciu Smaków w 2013 roku.

Wybrana filmografia:

2011 Powrót do Birmy / Gui lai de ren/ Return to Burma
2012 Biedni ludzie / Poor Folk
2013 Letters from the South ("Burial Clothes")
2014 Biała śmierć / Bing du / Ice Poison
2015 Kopalnie jadeitu / Wa yu shi de ren / Jade Miners
2016 Miast jadeitu / Fei cui zhi cheng / City of Jade
2016 Droga do Mandalay / Zai jian wa cheng / The Road to Mandalay

kontakt: info@piecsmakow.pl
© Fundacja Sztuki Arteria, realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal