Archiwum - 3. Festiwal "Kino w Pięciu Smakach"
Łzy Czarnego Tygrysa
Opis filmu
Kultowy i kampowy. Hybryda hybrydy. Niezwykły eksperyment. Filmowy debiut Wisita Sasanatienga rozgrzał do czerwoności publiczność festiwalu w Cannes, a reżyser od razu trafił do czołówki tajlandzkiej nowej fali. Zanim zajął się filmem, kręcił telewizyjne reklamówki, napisał też scenariusz horroru „Nang Nak” (1999) w reżyserii innego nowofalowca Nonzee Nimibutra, który zainicjował nurt grozy w kinie tajlandzkim, wcześniej prawie nieobecny.
„Łzy Czarnego Tygrysa” są zaskakującą stylizacją, z jednej strony na kino akcji, z drugiej – melodramat z lat 50. - 60. XX wieku. Film przywodzi na myśl liczne odwołania do historii kina, nazwiska gatunkowych rewolucjonistów, którzy zmodernizowali formułę upadającego westernu – Sergio Leone i Sama Peckinpaha, a także tajlandzkiego pioniera kina Rattany Pestonji'ego. Sasanatieng wprowadza swoich aktorów w dekoracje studia filmowego, każe im grać w starym stylu, używając ekspresyjnej mimiki, podkolorowuje kadry, wprowadza elementy charakterystyczne dla początków kina dźwiękowego.
Opowiada historię chłopaka z wioski, z której pochodzi gubernator prowincji. Dziecięce zauroczenie, jakiemu ulegają Dum i córka gubernatora Rumpoey, znajduje kontynuację w sekretnej miłości, gdy spotkają się po latach. Wyrzucony ze szkoły w mieście, Dum po powrocie w rodzinne strony, szukając zemsty za śmierć ojca, wpada w sam środek bandyckiego świata i staje się Czarnym Tygrysem. Wkrótce znajdzie się między młotem a kowadłem, w konflikcie miłości i lojalności wobec swojej bandy.
Wisit Sasanatieng
Urodzony w 1963 r. w Bangkoku. W drugiej połowie lat 80. zdobył dyplom w Silpakorn, jednej z najlepszych szkół artystycznych w Bangkoku. Wisit Sasanatieng zaczął karierę w znanej firmie The Film Factory, która produkowała twórcze, niekonwencjonalne filmy reklamowe. Kiedy Nonzee Nimibutr, jego kolega z czasów studenckich zdecydował się rozpocząć karierę filmowca, zaprosił Wisita do współpracy przy pisaniu scenariuszy. Sasanatieng stał się więc autorem scenariuszy dwóch najbardziej znanych filmów w historii tajskiej kinematografii - „Dang Bireley and the young Ganster” oraz „Nang Nak”. Utalentowany scenarzysta zadebiutował jako reżyser w głośnym filmie „TEARS OF THE BLACK TIGER”. Film przyniósł młodemu reżyserowi i scenarzyście nagrodę Dragons & Tigers Award dla najlepszego debiutu.
2015: Senior
2010: The Red Eagle
2009: Sawasdee Bangkok (krótkometrażowy)
2006: The Unseeable
2004: Citizen Dog
2000: Tears of The Back Tiger