Przedsmaki
W najbliższych tygodniach zapraszamy do warszawskich kin na Przedsmaki – letni cykl znakomitych filmów z odmiennych azjatyckich kierunków! Dostarczą Wam one różnorodnych emocji i nie pozwolą zapomnieć o bogactwie kinematografii kontynentu. Zaostrzą Wam także apetyt przed 19. edycją Pięciu Smaków.
Co w menu? Klasyczna już dzisiaj tajwańska opowieść o Amerykanach azjatyckiego pochodzenia, intensywny thriller o tajemniczym zaginięciu dziecka i zrodzonej z tego obsesji oraz slow wyprawa przez nepalskie krajobrazy w drodze do odkrycia własnego ja. Seanse połączone będą ze spotkaniami z ekspertami i rozmowami pogłębiającymi konteksty filmów.
Serdecznie zapraszamy!
Shambhala — 6 czerwca, godz. 18:30, Kinoteka
reż. Min Bahadur Bham
Nepal 2024, 150 min
Wioska ukryta pośród wysokich pasm Himalajów to dom dla Pemy, która właśnie wyszła za mąż za trzech braci. Gdy jeden z nich wyjeżdża, miejscowych obiegają plotki związane z ciążą kobiety. Nie mija wiele czasu, a Pema otrzymuje informację o zaginięciu męża. Postanawia więc wyruszyć w góry, aby odnaleźć ukochanego. Wędrówka jest nie tylko przeprawą kobiety po malowniczych krajobrazach, ale staje się dla niej także transformującą podróżą w głąb siebie.
“Shambhala” to pierwszy nepalski film, który dostał się do konkursu głównego festiwalu Berlinale. Film przyjmuje medytacyjną, miejscami oniryczną formę, na którą składają się monumentalne widoki surowej przyrody i powolny tryb życia tamtejszej społeczności. Obserwujemy tradycje i zwyczaje lokalnej kultury, w której naturalizm spotyka się elementami nowoczesności. Nasycone mistycyzmem i przesiąknięte buddyjską filozofią kino drogi z motywem walki o honor. Historia Pemy ukazuje determinację do podążania własną ścieżką i refleksję nad tożsamością oraz rolą kobiet w tradycyjnej społeczności. “Shambhala” to pełne subtelności doświadczenie wykraczające poza szablonowe schematy narracyjne.
Po seansie zapraszamy na spotkanie z Iwoną Szelezińską, absolwentką indologii i animacji kultury na UJ oraz Polskiej Szkoły Reportażu, autorką książek “Nepal. Kopnij piłkę ponad chmury” i „Bombaj/Mumbaj. Podszepty miasta" oraz Anną Ekielską, blisko i rodzinnie związaną z Tybetańczykami, buddystką, historyczką sztuki i kuratorką wystaw, nauczycielką jogi. Spotkanie poprowadzi Marcin Krasnowolski, dziennikarz i filmoznawca, współorganizator i selekcjoner Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków.
The Wedding Banquet — 26 czerwca, godz. 20:15, Kino Muranów
(we współpracy z cyklem Queerowa Euforia)
Xi Yan
reż. Ang Lee
Tajwan/USA 1993, 106 min
Wei-Tung, mieszkający w Nowym Jorku Tajwańczyk, wiedzie życie pozornie poukładane – zawodowy sukces, szczęśliwy związek z partnerem Simonem, stylowe mieszkanie. Problem? Rodzice w Tajpej, wciąż nieświadomi jego orientacji, z coraz większą determinacją oczekują ślubu. Rozwiązaniem ma okazać się pragmatyczny ożenek z artystką z Chin kontynentalnych, która desperacko potrzebuje zielonej karty. Gdy konserwatywni rodzice Wei-Tunga postanawiają przylecieć do Stanów i zorganizować wystawne, tradycyjne wesele, sytuacja szybko wymyka się spod kontroli.
"The Wedding Banquet" z lekkością balansuje między komedią pomyłek a dramatem o klasie, migracji, tożsamości płciowej oraz cichych ranach dziedziczonych przez pokolenia. Choć uznawany za pionierski głos queerowego kina azjatyckiej diaspory, film Anga Lee stoi blisko kompromisu z heteronormatywnym ładem. Fikcyjny ślub geja z kobietą, by zadowolić konserwatywnych rodziców z Tajwanu, służy tu jako punkt wyjścia do komediowej intrygi, ale pod tą lekką formą kryją się pytania o cenę niewidzialności. Film budzi dziś ambiwalentne emocje – to czuły portret wielopokoleniowej dynamiki, ale zbyt bezpieczny, by mówić o krytyce systemu. “The Wedding Banquet” wciąż jednak fascynuje jako dokument epoki: czasu, gdy coming out bywał niemożliwy, a milczenie uchodziło za akt miłości.
Po seansie zapraszamy na rozmowę Daniela Oklesińskiego, kuratora cyklu, i Łukasza Mańkowskiego, selekcjonera Pięciu Smaków, o reprezentacji osób LGBT+ w azjatyckim kinie.
Stranger Eyes — 6 lipca, godz. 18:00 Kinoteka
(we współpracy z DKF Pełna Sala)
reż. Yeo Siew Hua
Tajwan 2024, 125’
Po tajemniczym zaginięciu ich kilkuletniej córki, młoda para zaczyna otrzymywać niepokojące nagrania – ktoś podgląda ich życie, z ukrycia rejestrując najbardziej intymne sekrety. Obecność stalkera całkowicie zburzy ich dotychczasowy rytm relacji, stawiając młodych przeciwko sobie. Do obserwacji bohaterów przyłącza się chcąca schwytać sprawcę policja, używając kamer monitoringu. Z mozaiki zarejestrowanych scen powstaje obraz związku, który już dawno się wypalił.
Długo oczekiwany najnowszy film Yeo Siew Hua („Wyśniona kraina”, 12. Pięć Smaków) to slow-thriller, którego siła tkwi w powolnej obserwacji, dającej upust obsesji podglądania. Mroczne i gęste od napięć, „Stranger Eyes” wykorzystuje obecność technologii do zadawania pytań o kondycję jednostki i jej relacje w nowoczesnym świecie. Niejednoznaczny film Yeo zaprasza do wejścia w egzystencjalny labirynt, a przewodnikiem w przestrzeni Singapuru staje się sam Lee Kang-sheng, aktor o kultowym statusie, wieloletni współpracownik Tsaia Ming-lianga.
Po projekcji zapraszamy na spotkanie DKF Pełna Sala. Gościem dyskusji będzie Łukasz Mańkowski, programer festiwalu Pięć Smaków.