Program 18. AFF Pięć Smaków
Na program tegorocznych Pięciu Smaków składa się ponad 40 filmów, które tworzą niezwykle bogatą panoramę najlepszego kina azjatyckiego - zarówno tego najnowszego jak i klasycznego. Prowokujący do dyskusji arthouse w sekcji konkursowej, olśniewający mainstream w Asian Cinerama, filmowy portret Tokio na przestrzeni dekad, retrospektywa czołowego feministy kina hongkońskiego - zdecydowanie jest z czego wybierać!
Kup karnet do kina lub online.
18. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków odbywa się - podobnie jak w latach ubiegłych - w formule hybrydowej. Stacjonarnie filmy można oglądać w warszawskich kinach Muranów i Kinoteka w dniach 13-20 listopada, natomiast edycja online trwa aż do 1 grudnia.
Lunarnym patronem tegorocznego festiwalu jest Drewniany Smok.
Na głównej stronie festiwalu oraz w mediach społecznościowych regularnie publikujemy zapowiedzi programu bieżącej edycji festiwalu. Na naszej grupie dyskusyjnej rozmawiamy przez cały rok nie tylko o pięciosmakowych filmach, ale o wszystkim, co ciekawe w związku z kinem azjatyckim.
Harmonogram projekcji i lista filmów z możliwością zakupu biletów na poszczególne seanse:
Harmonogram
Lista filmów
Autor trailera i muzyki: Julek Płoski
Co znalazło się w programie tegorocznych Pięciu Smaków? Oto sekcje festiwalu:
Portret: Stanley Kwan
Portret: Stanley Kwan to pierwsza w Polsce retrospektywa twórcy kojarzonego z Hongkońską Nową Falą, który od początku szedł własną ścieżką, konsekwentnie ignorując trendy lokalnego mainstreamu
Stanley Kwan debiutował w połowie lat 80. filmem "Kobiety" i to własnie kobiety były głównymi bohaterkami jego kolejnych dzieł. Przyglądał on się im w momentach kryzysów i życiowych prób, na tle wydarzeń historycznych. Jego wrażliwość i wyjątkowość sprawiły, że grały u niego najwybitniejsze aktorki kina chińskojęzycznego. Kwan był też jednym z pierwszych azjatyckich reżyserów, który dokonał publicznego coming outu, stając się ambasadorem społeczności LGBT i kluczowym autorem kina queerowego.
Od rzadko pokazywanego debiutu, przez największe sukcesy artystyczne i kasowe z lat 90., po filmy, w których realizacji Kwan brał udział jako producent – sekcja przybliża twórczość tego wpływowego artysty.
Tokijskie Opowieści
Tokijskie Opowieści kreślą przekrojowy obraz japońskiej metropolii. Sekcja zamyka portret miasta-giganta w wielogatunkowym ujęciu, obejmującym ostatnie sześć dekad historii japońskiej stolicy.
Wybrane filmy opisują tokijską topografię od lat 60. do czasów współczesnych, rejestrując zachodzące w niej zmiany. Przewodnikami po pejzażu są znani twórcy, których uważne oko dostrzega pełną niuansów tożsamość miasta, naznaczoną biografiami jego mieszkańców i lokalnymi kontekstami. W ich obiektywach Tokio jawi się jako przestrzeń pełna nieoczywistych zdarzeń.
Focus: Środowisko
Wybór siedmiu filmów, pozostających ze sobą w dialogu, choć różniących się gatunkowo i stylistycznie, składa się na portret relacji człowieka z naturą w obliczu palących problemów współczesnego świata.
Od rozpędzonego, zanurzonego w grotesce kina gatunków, po powolną filmową poezję, która o związku z przyrodą opowiada poprzez dźwięki i senne wizje – sekcja Focus: Środowisko pokazuje, na jak różne sposoby kino może opowiadać o tematach środowiskowych.
Odrestuarowana Klasyka
Sekcja, w której rządzi styl i kultowość, a długo niedostępne tytuły w końcu mogą wybrzmieć na dużym ekranie we wspaniale odnowionej postaci.
Pięciosmakowy program odrestaurowanych klasyków to wyjątkowy prezent dla kinofilskiej widowni – składa się z tytułów formacyjnych dla lokalnych ruchów filmowych, a także z ulubionych arcydzieł azjatyckiej publiczności, bez których trudno mówić zarówno o niezależnym, jak i komercyjnym kinie współczesnym.
Nowe Kino Azji
Praca nad sekcją konkursową to zawsze wyzwanie, które niesie ze sobą poczucie odpowiedzialności. Bo jak za pomocą zaledwie jedenastu filmów opowiedzieć o tym, co najbardziej rezonuje w kinematografiach tego pełnego różnic kontynentu, uchwycić bicie jego serca? Rezultatem nierzadko trudnych wyborów jest sekcja pełna wyrazistych obrazów Azji, których twórcy z pewnością jeszcze nie raz dadzą o sobie znać. Widzowie Pięciu Smaków będą mogli odkryć ich u progu karier, a także porozmawiać z nimi o filmach podczas sesji Q&A, ponieważ szereg twórców filmów z konkursu pojawi się w Warszawie.
Asian Cinerama
Sekcja, która jest swoistą przeciwwagą dla konkursu. To wielkie przeboje, dające wejrzenie w kondycję mainstreamowej rozrywki, oraz dzieła stworzone przez największych mistrzów kina azjatyckiego. To wybór filmów, które w bieżącym sezonie podbiły serca azjatyckiej publiczności, dowodząc, że kontynent ten pozostaje sercem współczesnego kina. Dla widzów Pięciu Smaków będzie to okazja, aby powrócić do twórczości artystów, którzy pojawiają się regularnie na festiwalu.
Polskie Akcenty
Uroczysta premiera filmu "Entropia" w reżyserii Anany Fam-Rieskaniemi, polskiej reżyserki wietnamskiego pochodzenia.
Program 18. edycji festiwalu przygotowali: Marta Dymek, Marcin Krasnowolski, Łukasz Mańkowski i Maja Pielak oraz Sara Carotenuto i Suphon Niamkamnoet