Archiwum - 12. Festiwal Filmowy Pięć Smaków
"Mord" – recenzja w 26 haiku
Na wyspie Honshū
sto pięćdziesiąt lat temu
mija rok smoka
II.
Na letnich polach
wzrok wędrowca przyciąga
wciąż żywa zieleń
III.
Młody samuraj
ronin bez swego pana
pomaga chłopom
IV.
Syn gospodarza
pragnąc szlacheckiej chwały
ćwiczy bokkenem
V.
Piękna dziewczyna
pyta ukochanego
o śmierć na wojnie
VI.
Brodaty starzec
wierny sprawie shōguna
zbiera drużynę
VII.
Nadchodzą żniwa
w tej pięknej krainie
brak rąk do pracy
VIII.
Grupa bandytów
ognisko w jaskini
zwiastun konfliktu
IX.
Kropki biedronki
ruch śmigła z drewienka
droga ku niebu
X.
Ściana Onana
duszenie za ból palca
perwersje twórcy
XI.
Toksyczny honor
jak szaleństwo Ferauda
domaga się krwi
XII.
Dynamizm walki
ujęcie wprost z ręki
odbiera oddech
XIII.
Błysk miecza
ruch rozmazanej stali
ciała na ziemi
XIV.
Dzika przyroda
leśny labirynt cedrów
odciążą budżet
XV.
Wśród ognia i krwi
wstrząśnięty widz dostrzega
zdradę konwencji
XVI.
Na każdym kroku
dekonstrukcja bushidō
wypełnia ekran
XVII.
Mistrz Inagaki
słuchając przewraca się
sześć stóp pod ziemią
XVIII.
Wojenna sława
żąda wysokiej ceny
ruiny bliskich
XIX.
Miłość do miecza
w objęcia obsesji
szybko prowadzi
XXI.
Samuraj czy chłop
kiedy łatwo zabija
traci swój rozum
XXII.
Człowiek wrażliwy
nawet i pan feudalny
boi się zabić
XXIII.
Gorzej niż umrzeć
zostać samemu zabójcą
zwłaszcza wbrew woli
XXIV.
Reżyser mówi
koszt zadawania śmierci
jest zbyt wysoki
XXV.
Widowni ta myśl
gdy Edo dawno zgasło
trafi do serca
XXVI.
Choć jenów brakło
Tsukamoto ujawnił
Jan Jakub Weber