Pięć Smaków w Domu

Archiwum - 11. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Goście festiwalu 2017

W 2017 roku odwiedzili nas:
KONKURS NOWE KINO AZJI
Ho Yuhang

reżyser filmu "Pani K"
[konkurs Nowe Kino Azji]

Urodzony w 1971 w Petaling Jaya, studiował inżynierię na Uniwersytecie Iowa. Z filmem zetknął się po powrocie do Malezji, pracując jako producent reklam i programów telewizyjnych. Wyreżyserował  kilkanaście  niezależnych  krótkich  metraży,  fabuł  i dokumentów, docenianych przez krytykę i wielokrotnie nagradzanych, m.in. na festiwalach w Nantes, Rotterdamie i Locarno.

Jego "Bezpańskie psy", pierwszy malezyjski film zakwalifikowany do konkursu na festiwalu w Wenecji, pokazywane były w ramach sekcji "Focus: Malezja" na 6. Pięciu Smakach.

LE Bình Giang

reżyser filmu "KFC"
[konkurs Nowe Kino Azji]

Urodzony w 1990 roku w Wietnamie reżyser i scenarzysta. Studiował na Uniwersytecie Teatralnym i Filmowym w Ho Chi Minh, którego nie ukończył, ponieważ jego film dyplomowy został odrzucony przez Komisję Egzaminacyjną jako zbyt brutalny. Le kontynuował jednak pracę nad projektem, pozyskując sponsorów, w czym pomogła my nagroda Film of the Future przyznawana w ramach Vietnamese Autumn Meeting 2013. Finalna fabuła, "KFC", została zakwalifikowana m.in. do programów festiwali w Rotterdamie, Kopenhadze, Buenos Aires, Nowym Jorku i Tajpej.

Heiward Mak

producentka filmu "Obłąkany świat"
[konkurs Nowe Kino Azji / Asian Cinerama]

Urodzona w 1984, studiowała Creative Media na Miejskim Uniwersytecie w Hongkongu. Jest scenarzystką, montażystką i reżyserką, jej debiutancki krótki metraż otrzymał nagrody na festiwalach filmów krótkometrażowych w Hongkongu i Tajwanie. Pracowała z Pang Ho-cheungiem nad scenariuszem "Love in a Puff" (2009), jednym z największych przebojów hongkońskiego box office'u, który doczekał się już dwóch sequeli i otrzymał nagrodę za scenariusz w ramach Hong Kong Film Awards.

Wyreżyserowała pięć pełnometrażowych filmów, realizowała teledyski i reklamy. "Obłąkany świat" jest jej producenckim debiutem. Film miał premierę na festiwalu w Toronto, otrzymał szereg nominacji i nagród (m.in. na festiwalach w Osace, Hongkongu, Golden Horse na Tajwanie oraz w ramach hongkońskich nagród filmowych).

Daisuke Miyazaki

reżyser filmu "Yamato (Kalifornia)"
[konkurs Nowe Kino Azji]

Urodzony w 1980 w Yokohamie, studiował na Uniwersytecie Waseda. Pracował jako asystent produkcji i asystent reżysera między innymi przy filmach Leosa Caraxa i Kiyoshiego Kurosawy. Pisał także scenariusze. Jego debiutancka fabuła, "End of the Night" cieszyła się dużym uznaniem publiczności i krytyki. W 2015 r. brał udział w programie Berlinale Talents. Swoją firmę produkcyjną nazwał na cześć filmu "Na samym dnie" Jerzego Skolimowskiego.

Dechen Roder

reżyserka filmu "Miód dla dakini"
[konkurs Nowe Kino Azji / Focus: Bhutan; w kinowej dystrybucji w lutym 2018]

Reżyserka urodzona w Bhutanie w 1980 roku. Od 2004 realizuje filmy krótkometrażowe  i dokumenty, emitowane między innymi w bhutańskiej telewizji publicznej. Jej krótkie metraże prezentowane były na festiwalach filmowych, między innymi w Hongkongu, Brukseli, Berlinie, Melbourne czy Palm Springs. Jest współzałożycielką pierwszego bhutańskiego festiwalu filmów dokumentalnych i krótkometrażowych Beskop Tshechu. "Miód dla dakini" (2016) to jej pełnometrażowy debiut.

Mouly Surya

reżyserka filmu "Marlina: zbrodnia w czterech aktach"
[konkurs Nowe Kino Azji; w kinowej dystrybucji w marcu 2018]

Urodzona w Dżakarcie, uważana za jedną z najważniejszych postaci młodego pokolenia indonezyjskich filmowców. Studiowała media i literaturę w Indonezji oraz reżyserię w Australii. Debiutancki film przyniósł jej nagrodę za reżyserię na festiwalu w Dżakarcie, drugi pełen metraż pokazywany był m.in. na festiwalach w Sundance, Rotterdamie i Karlovych Varach. "Marlina" jest trzecim filmem reżyserski i jedyną produkcją z Azji Południowo-Wschodniej w programie tegorocznego festiwalu w Cannes.

Katsuya Tomita

reżyser filmu "Noce Bangkoku"
[konkurs Nowe Kino Azji]

Urodzony w 1972, reżyseruje filmy od 1996 roku; by zrealizować swój pełnometrażowy debiut pracował na budowie i jako kierowca ciężarówek. Zdobytą za niego nagrodę przeznaczył na finansowanie kolejnych projektów. Dwie jego ostatnie fabuły miały premiery na festiwalu w Locarno. Jeden z najbardziej oryginalnych niezależnych japońskich twórców, mieszka na zmianę w Japonii i Tajlandii. Interesuje go temat migracji i poszukiwania indywidualnej tożsamości.

Portret: Ann Hui
Roger Lee

producent filmów Ann Hui
[Portret: Ann Hui]

Miłośnik filmów już od szkolnych lat, które spędził w Hong Kongu. Jako producent, trzykrotnie współpracował z reżyserką Ann Hui. Przy filmie "Letni śnieg" (Nagroda dla najlepszej aktorki dla Josephine Siao na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie 1995), "Proste życie" (Nagroda dla najlepszej aktorki dla Deanie Ip na Festiwalu Filmowym w Wenecji 2011) oraz "Nadejdzie nasz czas". Scenariusz filmu "Proste życie" bazował na prawdziwej historii jego służącej Taojie, która pracowała dla czterech pokoleń rodziny Lee przez blisko 60 lat.

Focus: Bhutan
Lhaki Dolma

aktorka w filmie "Zepsuty świat"
[Focus: Bhutan]

Aktorka, laureatka licznych nagród aktorskich, jedna z ważnych postaci bhutańskiego środowiska filmowego; scenarzystka, reżyserka, producentka oraz działaczka społeczna zajmująca się prawami kobiet i dzieci.

Pema Tshering

Producent filmów "Złoty kuzyn" i "Zepsuty świat"
[Focus: Bhutan]

Urodzony w 1969. Producent, operator, aktor, dyrektor studia Thuktro Productions, od kilkunastu lat aktywnie działający w branży filmowej. Studiował lingwistykę i kulturoznawstwo w Bhutanie oraz sztukę operatorską w Indiach. W latach 2015-2017 był członkiem zarządu Bhutan Film Association.

Pema Tshering

reżyser filmu "Święta maska"
[Focus: Bhutan]

Reżyser krótkometrażowej "Świętej maski", artysta wizualny wykorzystujący tradycyjne   i nowoczesne techniki graficzne, autor obrazów i komiksów. Jego prace wystawiane były na indywidualnych i zbiorowych wystawach w Bhutanie i poza jego granicami, między innymi na Tajwanie, w Japonii, Bangladeszu, Tajlandii i Stanach Zjednoczonych.

Asian Cinerama
Yang Chao

reżyser filmu "Rzeka czasu"
[Asian Cinerama]

Urodzony w 1974 scenarzysta i reżyser, absolwent Pekińskiej Akademii Filmowej, zaliczany do Szóstej Generacji chińskich filmowców. Jego dyplomowy krótki metraż zdobył nagrodę Cinéfondation na festiwalu w Cannes w 2001 roku. Debiutancki pełen metraż "Passages" miał także premierę w Cannes, gdzie otrzymał wyróżnienie.

Nad realizacją "Rzeki czasu" pracował niemal 10 lat. Koncepcja filmu powstawała w ścisłej współpracy z operatorem Markiem Lee Ping-bingiem (znanym m.in. z "Zabójczyni" Hou Hsiao-hsiena czy "Spragnionych miłości" Wong Kar-waia), który za zdjęcia do "Rzeki czasu" otrzymał Srebrnego Niedźwiedzia na tegorocznym Berlinale.

LAM Wingsum

scenarzystka filmu "Zapiski z przyjaźni"
[Asian Cinerama]

Popularna hongkońska pisarka, autorka powieści fantastycznych, romantycznych opowiadań i thrillerów psychologicznych. Opublikowała 59 powieści, cztery zbiory opowiadań i trzy tomy esejów, obejmujących lata 1999-2017. Dwie z jej książek zostały dotychczas zaadaptowane na filmy – "Magic Kitchen" (2004) i "Virtual Recall" (2010).

"Zapiski z przyjaźni" to jej pierwszy oryginalny scenariusz, doceniony przez krytykę filmową i widzów. Przyniósł jej między innymi nominację do Golden Horse Film Awards, Hong Kong Film Awards, China Film Director's Guild Awards oraz nagrody za najlepszy scenariusz na Golden Screen Awards, Beijing College Student Film Festival, China Filmmakers Association Cup oraz Hamilton Behind the Camera Awards China.

Pokazy specjalne
Naoko Ogigami

reżyserka filmu "Po nitce do kłębka"
[Pokazy Specjalne]

Urodzona w 1972 roku w prefekturze Chiba, w 1994 wyjechała do Stanów Zjednoczonych, gdzie studiowała reżyserię na Uniwersytecie Południowej Kalifornii. Jej słodko-melancholijne filmy o charakterystycznym wizualnym stylu cieszą się ogromną popularnością wśród widzów i często pojawiają się na międzynarodowych festiwalach.

W ramach przeglądu "Kino japońskich reżyserek" na 9. Pięciu Smakach pokazywane były dwa jej filmy – "Kot do wynajęcia" i "Okulary", które zdobyły ogromną popularność wśród festiwalowych widzów. W tym roku powraca z produkcją "Po nitce do kłębka", poruszającą temat sytuacji osób transpłciowych w japońskim społeczeństwie i zrealizowaną w konwencji urokliwego, słodkogorzkiego filmu familijnego. Film otrzymał nagrodę Teddy na tegorocznym Berlinale.

Weronika Mliczewska

reżyserka filmu "Długa droga"
[Pokazy specjalne]

Antropolożka, reżyserka, fotografka; studiowała Kulturoznawstwo na UW, Reżyserię oraz Antropologię na Goldsmiths, University of London, fotografię w Akademii Fotografii oraz Film na UCLA Extensions w Los Angeles. Od dziesięciu lat specjalizuje się w tematach związanych z duchowością i tłumaczy je na język filmu. Swoje projekty realizowała m.in. w Ameryce Centralnej i Południowej, Himalajach, w RPA, Japonii, na Jamajce i za Kołem Polarnym.

 

 

Do Warszawy przyjechali także młodzi hongkońscy twórcy, pokazujący swoje krótkie filmy realizowane w ramach projektu Fresh Wave: reżyserki Michelle Hung Tsz-ching i Ashley Cheung oraz operator Eric Tsang.

Portrety gości 11. edycji

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.