Archiwum - 5. Festiwal Filmowy Pięć Smaków
Dorota Podlaska: 30 kadrów
Wystawa ilustracji do katologu festiwalu
Dorota Podlaska
Foyer Kina Muranów
Było to pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie w historii Pięciu Smaków. Program piątej edycji po raz pierwszy został zilustrowany nie kadrami z filmów, a miniaturami, specjalnie przygotowanymi przez artystkę i wielbicielkę kina azjatyckiego – Dorotę Podlaską. Wystawa jej prac odbyłą się podczas piątej edycji Pięciu Smaków.
"Jestem maniaczką filmów azjatyckich. Mania graniczy z obsesją, bo oglądam TYLKO dalekowschodnie produkcje. Od kina oczekuję, by oderwało mnie od szarej, nudnej rzeczywistości. Odpowiada mi też azjatycka intensywność emocji, którą zachodnie kino zagubiło w intelektualnym chłodzie.
Moje ilustracje do filmów też są emocjonalne – zostały przefiltrowane przez moją osobowość i uczuciowość. Pamiętając o tym, że w kulturze Wschodu praca zbiorowa jest ważniejsza niż indywidualność, starałam się dopasować do wyobraźni reżysera, wiernie oddać kwintesencję każdego filmu, jego klimat, kolorystykę, najważniejsze wątki. Chciałam, żeby te obrazki zaintrygowały, zachęciły do oglądania.
Tworząc festiwalowe ilustracje, wróciłam do podjętego już raz tematu. 11 lat temu namalowałam cykl "Płaczę w kinie" (2000, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie), pastisz melodramatycznego tonu Hollywoodu i jego wpływu na zbiorową wyobraźnię. Łączy mnie też z kinem skłonność do budowania narracji – moje prace zawsze układają się w cykle, opowiadają historie."
Dorota Podlaska
Dorota Podlaska - Swoje prace wystawiała m.in. w warszawskiej Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki, w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Galerii Arsenał w Białymstoku, CSW Łaźnia w Gdańsku, ma za sobą pobyty studyjne w Finlandii, Francji, Włoszech i Korei Południowej. Zwykle podejmuje tematy, dotyczące prywatnej sfery życia. Jej strategią twórczą jest narracyjność, a głównym medium - malarstwo figuratywne, dla którego wypracowała specyficzny sposób prezentacji. Niewielkich rozmiarów obrazy i obiekty aranżuje w instalacje. Tworzy też fotograficzne dokumentacje, akcje, interwencje w przestrzeniach, projektuje książki i inne publikacje.