NETPAC: Sieć Promocji Kina Azji i Pacyfiku

NETPAC to międzynarodowa organizacja non-profit, działająca na rzecz szeroko pojętej promocji kina azjatyckiego.

Podczas festiwali zrzeszonych w sieci przyznawana jest Nagroda NETPAC (NETPAC Award for Best Asian Film), honorująca najlepszy azjatycki film wydarzenia.
Niezależne jury wyróżnia azjatyckie produkcje na ponad 40 festiwalach w blisko 30 krajach, w tym podczas Berlinale (sekcja Forum), Taipei Golden Horse, IFF Rotterdam, Busan IFF, Locarno IFF, Singapore IFF czy organizowanych bezpośrednio przez NETPAC Cinefan Asian Film Festival oraz Jogja-NETPAC Asian Film Festival.

Festiwal Filmowy Pięć Smaków należy do sieci NETPAC od 2016 roku.

NETPAC został założony w roku 1990 przez Arunę Vasudev po konferencji zorganizowanej w Nowym Delhi przez niezależny kwartalnik filmowy "Cinemaya" i we współpracy z UNESCO.

W ciągu ponad 25 lat istnienia, sieć NETPAC znacząco przyczyniła się do lokalnej i międzynarodowej promocji kina azjatyckiego, współpracując z festiwalami, instytucjami i organizacjami pozarządowymi wspierającymi rozwój kinematografii, krytykami, akademikami. Wspiera szczególnie produkcje niezależne, którym trudniej zaistnieć w głównym obiegu dystrybucyjnym.

NETPAC promuje kino azjatyckie również poprzez publikacje – jest wydawcą lub współwydawcą m.in. "Modernity & Nationality in Vietnamese Cinema" Ngo Phuong Lan, zbiorowej publikacji "When Strangers Meet: Visions of Asia & Europe in Film", "Malaysian Cinema in a Bottle" Hassana Abd Muthaliba, angielskojęzyczngo wydania "Kenji Mizoguchi and the Art of Japanese Cinema" Tadao Sato, a także książek poświęconych kinu Sri Lanki: "An Incomplete Sentence – The Cinema of Dharmasena Pathiraja" oraz "Early Sri Lankan Cinema in Association with South Indian Film Industry".

Festiwal Filmowy Pięć Smaków należy do sieci NETPAC od 2016 roku. Podczas jubileuszowej 10. edycji festiwalu Jury NETPAC po raz pierwszy wyłoni najlepszy nowy film azjatycki prezentowany w programie Pięciu Smaków.

Jury będzie obradować w składzie:

Wafa Ghermani (Francja)

Doktor filmoznawstwa specjalizująca się w historii kinematografii Tajwanu oraz zagadnieniu kina jak czynnika kształtującego tożsamość narodową. Jej zainteresowania skupiają się także na kinie azjatyckim między rokiem 1950 a 1975 oraz jego międzynarodowej recepcji.
Publikowała m.in. w magazynach "Film Appreciation", "Monde Chinois", "Kino" oraz publikacji "Taiwan Cinema" wydanej nakładem Asiexpo. Pracowała również nad francuskim tłumaczeniem scenariusza do "Miasta smutku".
Jest podnadto współorganizatorką paryskiego przeglądu Rencontres du Cinéma Taiwanais oraz konsultantką programową europejskich festiwali filmów azjatyckich, w tym Festival International des Cinémas d'Asie w Vesoul.

Mara Matta (Włochy)

Doktor filmoznawstwa w zakresie kina Azji Południowej i Wschodniej. Prowadzi badania poświęcone Azji Południowej na Uniwersytecie Rzymskim Sapienza, gdzie wykłada współczesną literaturę Indii. Jej zainteresowania obejmują m.in. tradycje literatury ludowej, kino oraz sztuki performatywne w Azji Południowej na terenach przygranicznych. Bada również literaturę i kulturę społeczności południowoazjatyckich we Włoszech, szczególnie migrantów z Bangladeszu.
Zajmując się kinem i teatrem jako narzędziem zmiany społecznej, pracuje również z praktykami teatru oraz filmowcami w Indiach, Nepalu, Bangladeszu, Włoszech, Wielkiej Brytanii.
Jest autorką monografii "Nepal: A Theatre for Better Reasons" (2015), a obecnie pracuje nad publikacją "Bidrohinis: Writings of Adivasi Women of Bangladesh. The Diary of Kalpana Chakma and Other Literary Dimensions of Dissent".
Należy do sieci NETPAC oraz włoskiej organizacji Archive of Migrant Memories.

Bina Paul (Indie)

Montażystka i wiceprzewodnicząca sieci NETPAC.
Po ukończeniu Film and Television Institute of India (FTII) pracowała jako montażystka głównie przy filmach w języku malajalam, z reżyserami takimi jak John Abraham (Amma Ariyan), P N Menon (Nerku Nere), Revathi (Mitr, My Friend). Za film "Mitr, My Friend" została wyróżniona prestiżową National Film Award w kategorii montażu.
Przez 14 lat pełniła rolę Dyrektorki Artystycznej International Film Festival of Kerala, a jej wkład w festiwal nadał wydarzeniu międzynarodową rangę.
Obecnie wykłada w FTII oraz CDIT (Centre for Development of Imaging Technology) oraz pełni funkcję Dyrektorki Regionalnej w LV Prasad Film Academy w Thiruvananthapuram w Kerali. Zasiadała w jury podczas festiwali w Berlinie, Durbanie, Locarno.

NETPAC

www.netpacasia.org
kontakt: info@piecsmakow.pl
© Fundacja Sztuki Arteria, realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal