Wrażliwość środowiskowa w sekcji Focus: Środowisko na 18. Pięciu Smakach!
Syrena szukająca zemsty w japońskim eko-thrillerze z lat 80., monster movie Bong Joon-ho o potworze z seulskiej rzeki, absurdalna koreańska komedia i duchologiczny portret indonezyjskiego wulkanu Merapi – proponujemy zestaw filmów środowiskowo zaangażowanych, ale podejmujących temat w sposób daleki od schematów dominujących w dyskursie ekologicznym. Ogłaszamy pierwsze tytuły sekcji Focus: Środowisko!
W dobie rosnącego niepokoju wokół dobrostanu naszej planety sekcja Focus: Środowisko prezentuje niekonwencjonalne fabuły, kino zarówno eksperymentalne, jak i gatunkowe, które przynosi ukojenie. Nic lepiej nie staje w kontrze do lęku, jak rozbrajający śmiech, ale rozładowania napięcia będziemy szukać także w historiach afirmujących obecność przyrody, a majestat i siła żywiołów zostaną przedstawione w performatywnej formie, oddającej ich złożony charakter. Jednak wybrane do sekcji fabuły odsłaniają nie tyle sam obraz natury, ile charakter naszej relacji z naturalnym środowiskiem.
Proponujemy więc ponowne przyjrzenie się opowieści Bong Joon-ho z 2006 roku, którego kultowy już monster movie „The Host: Potwór” zdaje relację z dosłownego i alegorycznego spustoszenia środowiska, jakie niesie szkodliwa działalność człowieka. „Legenda syreny” to z kolei odkryty po czterech dekadach zapomniany klasyk – zrealizowane w latach 80. kino zemsty o antynuklearnym i antypatriarchalnym przesłaniu. Ten seans pięciosmakowa widownia zapamięta na długo! Jak mało który film, „Legenda syreny” zaprasza do odkrywania piękna wielkiego błękitu, z którego głębi dobiegają jednocześnie piękne i złowrogie dźwięki, zwiastujące katastrofę w Fukushimie w 2011 roku.
W sekcji Focus: Środowisko zostanie pokazana również komedia „Zabójczy romans” – wybuchowa mieszanka, łącząca w sobie feministyczny rom-com z emancypacyjnym musicalem, w tle którego wybrzmiewają wątki antypatriarchalne i proekologiczne. Z kolei Riar Rizaldi w intrygującym debiucie „Monizm” udowadnia, że to samej naturze trzeba czasem oddać głos, by odtworzyć złożony charakter jej obecności. Reżyser pokazuje Merapi, najbardziej aktywny na świecie wulkan, a jego artystyczna wizja przybiera hybrydową formę – pomiędzy horrorem, transowym performansem, rytualnymi praktykami i dokumentalną obserwacją.
Legenda syreny
Ningyo Densetsu / Mermaid Legend
reż. Toshiharu Ikeda
Japonia, 1984, 110’
[kino]
Migiwa jest poławiaczką morskich pereł. Razem z dopiero co poślubionym mężem tworzą zgrany tandem. Przypadkiem oboje zostają wplątani w spisek deweloperów, w efekcie którego z życiem ujdzie jedynie kobieta. Uzbrojona w harpun poprzysięgnie zemstę, a swoim sprzymierzeńcem uczyni siły natury. Kultowy eko-thriller Toshiharu Ikedy powraca po czterech dekadach w nowej wersji jako jeszcze mocniejsze uderzenie – to zjawiskowe kino zemsty, które fascynuje warstwą audiowizualną, złowieszczo nawiązując do katastrofy nuklearnej w Fukushimie w 2011 roku.
Pokazy „Legendy syreny” na Pięciu Smakach to wielkie i wyjątkowe wydarzenie!
The Host. Potwór
Gwoemul / The Host
reż. Bong Joon-ho
Korea Południowa, 2006, 120'
[tylko kino]
Kiedy z rzeki Han wynurza się wielki stwór, na mieszkańców Seulu pada blady strach – nie wiadomo, czym jest i kogo dopadnie. Pech chce, że w czeluść zimnej rzeki wciągnie Hyun-seo, mądre, kochane dziecko. Jej niezbyt udana rodzina ruszy w pogoń za potworem, by ocalić najmłodszą. Co będą w stanie wskórać, stając oko w oko z tak groźnym przeciwnikiem?
„The Host...” to arcydzieło monster movie, doskonałe połączenie kina gatunkowego z ironicznym komentarzem politycznym i społecznym. To film ekscytujący i olśniewający plastyką oraz wielowarstwową narracją, którymi Bong wyniósł kino koreańskie na najwyższy poziom.
Zabójczy romans
Killing Romance
reż. Lee Won-suk
Korea Południowa, 2023, 106’
[kino+online]
Yeo-rae była gwiazdą, którą kochał cały kraj. Jej dobra passa skończyła się, gdy wystąpiła w filmie, który poniósł sromotną klęskę. Jednak nagłe załamanie kariery wydaje się być początkiem prawdziwego love story – Yeo-rae poznaje majętnego i przystojnego mężczyznę. Czy aby na pewno jest on ideałem?
Od pastiszowego musicalu po ekologiczny thriller, w którym kluczową rolę odgrywa pewien żądny zemsty struś – „Zabójczy romans” zmienia tony i gatunki w szalonym tempie, aby w barwny, pomysłowy sposób opowiedzieć o problemach współczesnej Korei Południowej.
Monizm
Monisme
reż. Riar Rizaldi
Indonezja, 2023, 116’
[kino+online]
Merapi to najbardziej aktywny z indonezyjskich wulkanów – fascynująca góra, wokół której narosło wiele wierzeń, ale też poligon konfliktów. W swoim filmie Riar Rizaldi tworzy portret Merapi jako żywego organizmu wypełnionego duchową obecnością. Balansujący na pograniczu etno-fikcji, duchologicznego horroru i performansu, „Monizm” to film-zjawisko, osobliwy asamblaż, w którym magia stoi obok myśli naukowej – a wszystko po to, by oddać charakter środowiska Merapi w transformującej formie.
„Monizm” to jeden z najbardziej organicznych filmowych projektów ostatnich lat – nasycony filozofią i wierzeniami zaprasza do spojrzenia na to, jak można wykorzystywać język filmu i rytualne praktyki do przesuwania narracyjnych granic. Film będzie również reprezentować Indonezję w sekcji konkursowej – Nowe Kino Azji.
Karnety na 18. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków są dostępne!
Kup karnet
18. edycja festiwalu odbędzie się w formule hybrydowej:
-
online, w całej Polsce: 13 listopada – 1 grudnia 2024, online
-
w kinach: 13–20 listopada 2024, Warszawa, Kino Muranów, Kinoteka
Dostępne są dwa rodzaje karnetów:
-
Karnet Pięć Smaków Kino+Online, w cenie 380 zł – umożliwia wstęp na wszystkie projekcje filmowe (za wyjątkiem uroczystego otwarcia) podczas festiwalu w kinach oraz dostęp do wszystkich filmów na festiwalowej platformie wideo. W programie znajdzie się co najmniej 40 filmów pełnometrażowych. Liczba karnetów jest ograniczona.
-
Karnet Pięć Smaków Online, w cenie 200 zł – umożliwia dostęp do wszystkich filmów na festiwalowej platformie wideo. Online dostępne będą 32 filmy z programu festiwalu. Liczba karnetów online jest nielimitowana i będą dostępne w sprzedaży także w trakcie trwania festiwalu.