Kino wyczulone społecznie – ogłaszamy pierwsze tytuły sekcji konkursowej!
Kino, które nie szuka ucieczki od współczesności, a wpatruje się w nią z uważnością – sekcja Nowe Kino Azji na 18. Pięciu Smakach da szansę wsłuchania się w nowe głosy w świecie azjatyckiego filmu. Począwszy od tajskiej nostalgii, przez singapurskie opowieści o tożsamości, po historie z Korei Południowej i Tajwanu, przywracające wiarę w humanistyczne wartości. Poszukujące i meandrujące, filmy z tegorocznego konkursu to pięciosmakowa propozycja eksploracji azjatyckiego tu i teraz za pośrednictwem zachwycających kreatywnością narracji.
Nowe Kino Azji to flagowa sekcja Pięciu Smaków – zestaw 10 konkursowych filmów zrealizowanych przez nowych utalentowanych twórców, definiujących współczesne problemy kontynentu azjatyckiego. To produkcje zróżnicowane stylistycznie i tematycznie, ale łączy je wspólny mianownik – wyrastająca z uważności potrzeba rejestrowania zmieniajacego się świata. Gdy na całym globie toczą się dyskusje dotyczące migracji, a pokoleniowe konflikty wpływają na przyszłość młodych – filmowcy szukają nowych sposobów, by stworzyć zniuansowaną wizję rzeczywistości, w której żyją.
Prezentowane co roku w konkursie filmy są dowodem kreatywności nowych głosów kina azjatyckiego, co przekłada się na liczne nagrody, jakie młodzi twórcy otrzymują na najważniejszych festiwalach. Nagrodzony w Cannes singapursko-tajwański „Kundel” został właśnie nominowany do Golden Horse Awards aż w siedmiu kategoriach, tajski „Świt pełen żalu” był niedawno prezentowany na MFF w San Sebastián, a koreański debiut „Na odległym morzu” został doceniony podczas wydarzenia zorganizowanego przez związanego z koreańskim środowiskiem filmowym Darcy’ego Paqueta.
Twórczość ta jest potwierdzeniem tezy, mówiącej o tym, że kino społecznie zaangażowane może trafnie rejestrować problemy otaczającego świata, będąc przy tym angażujące, skłaniające do refleksji i dyskusji, a poza tym artystycznie odważne i dalekie od letniego kina środka. Tytuły z konkursowej sekcji Pięciu Smaków dają możliwość odkrycia lokalnych kontekstów, dzięki którym spojrzymy pod powierzchnię pełnej ambiwalencji azjatyckiej współczesności.
Jak co roku prezentowane w konkursie filmy zostaną ocenione przez międzynarodowe grono People’s Jury – dziewięć osób, które przyzna Grand Prix 18. Pięciu Smaków.
W skład tegorocznego People’s Jury wchodzą:
-
Mia Parnall (Wielka Brytania)
-
Harry Bayley (Wielka Brytania)
-
Sergiu Inizian (Rumunia)
-
Leticia de Maio (Włochy/Brazylia)
-
Matin Nikookar Ardestani (Iran/Polska)
-
Leeloo Morgan (Polska/Wielka Brytania)
-
Izabela Niepokój (Polska)
-
Dobrochna Walczak (Polska)
-
Piotr Piasek (Polska)
Świt pełen żalu
Regretfully at Dawn / Aroon-gaan
reż. Sivaroj Kongsakul
Tajlandia, 2024, 117’
[kino+online]
W małej prowincji na obrzeżach Bangkoku weteran wojenny Yong wiedzie spokojne życie, pracując jako ogrodnik i wspominając dawne czasy. Mieszka skromnie z ukochaną wnuczką i wiernym psem Rambo. Kiedy oboje marzą o zbudowaniu przytulnego domku na drzewie i szczęśliwych latach razem, przeszłość zaczyna rzucać cień na idylliczną egzystencję, a wspólna przyszłość staje pod znakiem zapytania.
Oparty na wspomnieniach reżysera, długo wyczekiwany drugi pełnometrażowy film Sivaroja Kongsakula („Wieczność”) to z jednej strony nostalgiczna opowieść zanurzona w niespiesznym tempie życia tajskiej prowincji, z drugiej – naznaczony rozczarowaniem portret straconego pokolenia i przesycona niepewnością prognoza dla młodych.
Kundel
Mongrel / Bai yi cang gou
reż. Wei Liang Chiang, You Qiao Yin
Singapur, Tajwan, 2024, 128’
[kino+online]
Surowa zima na Tajwanie. Oom, tajski imigrant bez dokumentów pobytu, żyje w izolacji w odległym górskim regionie. Wraz z innymi przybyszami z Azji Południowo-Wschodniej pracuje jako opiekun starszych i niepełnosprawnych osób, biorąc na siebie ciężar organizacji ich codziennego życia. Wraz z rosnącymi wymaganiami ze strony pracodawców, Oom zostaje zmuszony do zmierzenia się z moralnym dylematem, który wystawia jego empatię na próbę.
„Kundel” w bezkompromisowy sposób portretuje ludzką bezsilność. Scenariusz filmu powstał w oparciu o osobiste doświadczenia osób wykluczonych – to rzadki obraz imigranckiego pejzażu na Tajwanie, za który reżyserski duet z Singapuru otrzymał nagrodę dla najlepszego debiutu na festiwalu w Cannes.
Rok bez znaczenia
A Year of No Significance / Da feng chui
reż. Kelvin Tong
Singapur, 2023, 88’
[kino+online]
W Singapurze w latach 70. Lim Cheng Soon staje w obliczu kryzysu tożsamości. Angielski staje się wtedy dominującym językiem, spychając na zawodowy margines wykształconego w Chinach architekta i nadwyrężając jego więzi rodzinne. Ojciec Cheng Soona faworyzuje swojego młodszego syna, uosobienie nowoczesnego świata, w którym starszy nie potrafi się odnaleźć. „Rok bez znaczenia” w przejmujący sposób pokazuje cichą walkę bohatera z poczuciem pustki w obliczu niepohamowanych zmian społecznych, będąc refleksją na temat kosztów postępu.
Doceniony na wielu festiwalach, „Rok bez znaczenia” to jeden z najważniejszych singapurskich filmów ostatnich lat. Utrzymany w duchu twórczości Edwarda Yanga, dramat społeczny bezbłędnie naświetla dylematy obywateli Singapuru w momencie, gdy w kraju zachodziły kluczowe zmiany.
Na odległym morzu
A Lonely Island in the Distant Sea / Jeolhaegodo
reż. Kim Mi-young
Korea Południowa, 2023, 116’
[kino+online]
Życie Yuncheola zmienia się, gdy jego córka, niegdyś zdeterminowana, by uczyć się w szkole artystycznej, wybiera inną ścieżkę – taką, która odzwierciedla jego dawno porzucone marzenie. Zbliżeni na nowo przez ciężar niespełnienia i emocjonalnego dystansu wobec świata, ojciec i córka wyruszają w uzdrawiającą podróż, odwiedzając południowokoreańskie nadmorskie miasteczka i wypełnione spokojem buddyjskie świątynie.
Nagrodzony na azjatyckich festiwalach kina niezależnego, film „Na odległym morzu” odwołuje się do humanistycznych wartości. Debiut Kim Mi-young przedstawia rzadko podejmowany w kinie koreańskim temat dążenia do wewnętrznego spokoju w świecie napędzanym ambicją i sukcesem.