Piękna hongkońska opowieść otworzy 17. edycję Festiwalu. Odkrycie z Japonii na zamknięcie
Na tydzień przed ogłoszeniem pełnego programu tegorocznych Pięciu Smaków ujawniamy seanse otwarcia i zamknięcia festiwalu. Rozpoczniemy ponadczasową komedią romantyczną „Jesienna sonata” w reżyserii Mabel Cheung z kultową już rolą Cherie Chung, a zakończymy „Nad rzeką bez końca” – przepełnionym dobrą energią objawieniem japońskiego kina niezależnego.
17. Pięć Smaków wystartuje 15 listopada w warszawskich kinach i online. Seansem, otwierającym festiwal i jednocześnie zapowiadającym sekcję Kobiece Oblicza Hongkongu, będzie feministyczna „Jesienna sonata” z roku 1987. Reżyserką filmu jest Mabel Cheung – wybitna, ale wciąż nieznana w Polsce hongkońska artystka, która w swojej twórczości często portretowała środowiska migrantów. „Jesienna sonata” odniosła po premierze niespodziewany sukces i do dzisiaj zasłużenie trafia na czołowe pozycje list najważniejszych filmów chińskojęzycznych. Znakomita Cherie Chung, wielka gwiazda kina hongkońskiego, występuje tu w roli Jenny, kobiety niezależnej i konsekwentnie szukającej dla siebie miejsca w świecie. Wydaje się, że ta opowieść o ludziach, którzy znaleźli się w obcym kraju, nabiera dodatkowych znaczeń właśnie dzisiaj, gdy imigranckie kino Amerykanów azjatyckiego pochodzenia stało się światowym fenomenem.
Seansem zamykającym tegoroczny festiwal będzie z kolei „Nad rzeką bez końca” w reżyserii Junty Yamaguchiego. Ta krótka i pełna uroku historia opowiada o bohaterach, którzy z niejasnych przyczyn utkwili w dwuminutowej pętli czasu, nie mogąc wydostać się z kołowrotka powracających zdarzeń. Japoński twórca wykazuje się niemałą wyobraźnią i dowodzi, że materia filmowa jest wciąż żywa, pozwalając na narracyjne eksperymenty, które bawią i zaskakują. Potwierdza to żywiołowa recepcja filmu na międzynarodowych festiwalach.
Jesienna Sonata
Chau tin dik tung wa / An Autumn's Tale
reż. Mabel Cheung
Hongkong 1987, 98'
[kino+online]
Jenny przyjeżdża do Nowego Jorku kosztem wielu wyrzeczeń, ale z jasnym planem – chce dołączyć do swojego chłopaka, zacząć studia aktorskie i cieszyć się energią nowego miejsca. Z lotniska odbiera ją rozklekotanym wozem daleki kuzyn, który proponuje jej pokój w malowniczej ruderze pośrodku imigranckiej dzielnicy. Kapitan, bo tak na niego wołają kumple, to obibok i lekkoduch o złotym sercu. Kiedy nie wszystko pójdzie po myśli dziewczyny, znajdzie w nim przewodnika po labiryncie obcego miasta.
Druga część trylogii migracyjnej Mabel Cheung to słodko-gorzki portret dwóch odmiennych osobowości, które powoli się do siebie dostrajają. Chow Yun-fat i Cherie Cheung stworzyli tu role, które przeszły do historii kina.
Nad rzeką bez końca
Ribā, Nagarenaide Yo / River
reż. Junta Yamaguchi
Japonia 2023, 86'
[tylko kino]
Przy tradycyjnym ryokanie Fujiya, położonym w cieniu Kioto, przepływa rzeka Kibune. Pewnego dnia obsługa gospody doświadcza niekończącego się zbiorowego déjà vu. Cała okolica Kibune wpada w pętlę czasu. Scena po scenie odtwarzają się minione zdarzenia, co jest źródłem narastającego chaosu, nad którym trzeba zapanować. I chociaż dla niektórych taki stan rzeczy to życiowa szansa, to i tak najwięcej kłopotów będzie miała obsługa ryokanu – zapętlenie w czasie bynajmniej nie ustanawia dnia wolnego od pracy, o komfort klientów trzeba dbać bez końca.
„Nad rzeką bez końca” gwarantuje wyrafinowaną zabawę kinem i potężny ładunek ciepła – ostatecznie kto by nie chciał zatrzymać czasu w pięknej scenerii Kibune?