Pięć Smaków w Domu
Aktualności festiwalowe

Arcydzieła Wong Kar Waia niespodzianką 15. Pięciu Smaków! Ruszyła sprzedaż karnetów.

28 lipca 2021
Spragnieni miłości (2000)

15. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków odbędzie się w tym roku w formule hybrydowej od 17 do 29 listopada. Publiczność z całej Polski zapraszamy na platformę online, a widzów w Warszawie - po rocznej przerwie - do kin! Największą niespodzianką jest retrospektywa filmów Wong Kar Waia z kopii odrestaurowanych pod bacznym okiem mistrza. Co jeszcze znajdzie się w programie? Między innymi oblicza współczesnej Birmy, tajwańskie kino queer i emocje sportowej rywalizacji.

Retrospektywa filmów Wong Kar Waia jest możliwa dzięki wsparciu Hong Kong Economic and Trade Office, Berlin. Program retrospektywy powstał we współpracy z Block 2 Distribution i Media Asia Film Distribution.

Wong Kar Wai to najbardziej znany międzynarodowo hongkoński autor, którego osobista wizja tego niezwykłego miasta, zamknięta w wystylizowanych kadrach i uwodząca lirycznym pięknem, zapewniła mu trwałe miejsce w sercach widzów oraz w historii kina. W retrospektywie jaką zaprezentujemy na 15. Pięciu Smakach znajdzie się siedem wyjątkowych tytułów z jego dorobku: od drapieżnego debiutu, romansującego z estetyką najlepszego hongkońskiego kina akcji (“Kiedy łzy przeminą”), poprzez pulsujące teledyskowym rytmem czułe portrety mieszkańców labiryntowego miasta (“Chungking Express” i “Upadłe anioły”), po wyrafinowane, zmysłowe arcydzieła o miłości niemożliwej (“Spragnieni miłości” i “2046”).

Seanse te będą zupełnie nowym przeżyciem - blask filmów został bowiem przywrócony przy użyciu nowoczesnych cyfrowych technik pod nadzorem reżysera. Jak mówi sam reżyser: Nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki. Za każdym razem jest to już inna rzeka i inna jest osoba, która do niej wchodzi. (...) Zapraszam widzów, by dołączyli do mnie w tym nowym początku, bo nie są to te same filmy, a my nie jesteśmy tą samą widownią. 

Kup karnet na festiwal

Świeże, pulsujące światłem neonów fabuły o buntownikach i niepokornych duszach. Zmysłowe, ekstatycznie eleganckie poematy o samotności i niespełnionych pragnieniach. Fascynujące portrety Hongkongu i przeszywające do głębi opowieści o skrywanych głęboko emocjach. Reżyserowi udało się uchwycić ducha przełomu tysiącleci, czasu ciągłych przemian, balansowania między trudną, lecz znajomą przyszłością i rozedrganym pędem zagadkowej przyszłości: Moje filmy nigdy nie były o tym, jaki jest Hongkong, nie próbowały być jego realistycznym obrazem. Są o tym, jak postrzegam Hongkong i jaki chciałbym, żeby był - mówi artysta.

W programie retrospektywy zostaną zaprezentowane:

  • Kiedy łzy przeminą (As Tears Go By, Hongkong 1988)
  • Dni naszego szaleństwa (Days of Being Wild, Hongkong 1990)
  • Chungking Express (Hongkong 1994)
  • Upadłe anioły (Fallen Angels, Hongkong 1995)
  • Happy Together (Hongkong, Japonia, Korea Południowa 1997)
  • Spragnieni miłości (In the Mood for Love, Hongkong, Chiny 2000)
  • 2046 (Hongkong, Chiny, Francja, Włochy, Niemcy 2004)

Karnety

Dostępne są dwa rodzaje karnetów:

  • Karnet Pięć Smaków Kino + Online, w cenie 290 zł - umożliwia wstęp na wszystkie projekcje filmowe (za wyjątkiem uroczystego otwarcia) podczas festiwalu w kinach oraz dostęp do wszystkich filmów na festiwalowej platformie wideo. Ilość dostępnych karnetów jest ograniczona. 

  • Karnet Pięć Smaków Online, w cenie 160 zł - umożliwia dostęp do wszystkich filmów na festiwalowej platformie wideo. Ilość karnetów online jest nielimitowana i będą dostępne w sprzedaży także w trakcie trwania festiwalu. 

Karnety Kino+Online dostępne są wyłącznie dla osób zaszczepionych przeciw COVID-19. Zaświadczenie o pełnym szczepieniu będzie sprawdzane w momencie odbioru karnetów. W razie braku zaświadczenia możliwy będzie zwrot zakupionego karnetu lub zamiana na karnet online z uwzględnieniem zwrotu różnicy w cenie.

Posiadacze karnetów Pięć Smaków Kino+Online będzie obowiązywała rezerwacja miejsc na seanse kinowe. Rezerwacji będzie można dokonać za pośrednictwem prostego serwisu, dostępnego z każdego komputera i urządzenia mobilnego z dostępem do sieci.

Kup karnet na festiwal

Od 26 października można będzie zakupić również bilety na pojedyncze pokazy w kinach i pojedyncze dostępy na platformie internetowej. 

Ceny biletów i dostępów:

  • otwarcie festiwalu - 35 zł
  • bilety w kinie - 25 zł
  • bilety w kinie przed 16:00 w czw, pt, pn, wt i śr - 20 zł
  • pojedynczy dostęp do filmu online - 20 zł
Daty i miejsca festiwalu
  • 17- 24 listopada - Warszawa: Kino Muranów, Kinoteka
  • 17- 29 listopada - online, cała Polska
Pozostałe sekcje festiwalu

Retrospektywa Wong Kar Waia to tylko część atrakcji, jakie planujemy na listopad. Pięć Smaków to, jak co roku, program różnorodny, emocjonujący i zwracający uwagę na złożoność współczesnej Azji:

  • Nowe kino Azji - nowe głosy utalentowanych autorów i palące problemy kontynentu w konkursowej sekcji festiwalu
  • Asian Cinerama - największe przeboje azjatyckich kin i dzieła wielkich mistrzów
  • Tajwańskie kino queer - codzienność osób LGBT w tajwańskim społeczeństwie
  • Sekcja olimpijska - pasjonujące sportowe zmagania niepokornych jednostek i drużyn walczących o wszystko
  • Birma dziś - codzienność mało dostępnego kraju, borykającego się z trudną sytuacją polityczną
  • Filmy Grozy - będzie strasznie, obiecujemy!
  • Azjatycki VR - najlepsze doświadczenia realizowane w tym rewolucyjnym, stwarzającym zupełnie nowe możliwości narracyjne, gatunku

Zdecydowana większość filmów z programu festiwalu prezentowanego w kinach, będzie dostępna online, włącznie z całą retrospektywą Wong Kar-waia.

Program retrospektywy Wong Kar Waia
Kiedy łzy przeminą 

Wong Gok Kamoon / As Tears Go By
Hongkong 1988

Wah zajmuje się ściąganiem długów i mimo młodego wieku cieszy się szacunkiem hongkońskiego półświatka. Niestety jego podopieczny, Fly, ma skłonność do wikłania się w zatargi z bardzo niewłaściwymi osobami. Tymczasem w surowo urządzonym mieszkaniu Wah nieoczekiwanie pojawia się jego daleka krewna, delikatna Ngor, nieświadoma profesji kuzyna. Czy jednak za jej spokojnym, rozumiejącym spojrzeniem nie kryje się również niepokorna dusza… ?

Debiut Wong Kar Waia to autorskie podejście do filmu gangsterskiego - gatunku, który pod koniec lat osiemdziesiątych przeżywał w Hongkongu złote dni. Stylistyka kina akcji staje się dla twórcy narzędziem do opowiedzenia bardzo osobistej, emocjonalnej historii. Drapieżna, rozedrgana forma doskonale współgra tu z melancholią i melodramatycznym napięciem.

Dni naszego szaleństwa 

Ah fei zing zyun / Days of Being Wild
Hongkong 1990

Yuddy, nieco zbyt pewny siebie kobieciarz o kpiącym spojrzeniu, zaczyna znajomość z Lai-chun od zagadki. Skąd zna jej imię? I sny? Dlaczego uwodzi dziewczynę, by zaraz zniknąć z jej życia? Pełna pytań jest również relacja mężczyzny z jego ekscentryczną matką, która zabija melancholię towarzystwem podejrzanych utrzymanków. Bohaterowie, dryfujący w szarozielonym świetle, otulającym Hongkong z lat 60., spotykają się w pełnych pasji momentach, by za chwilę odpłynąć w nieuchronną samotność. 

To pierwszy film, jaki Wong Kar Wai zrealizował we współpracy z legendarnym autorem zdjęć, Christopherem Doylem. Artysta eksperymentuje tu z narracją, zwodząc i uwodząc widza z równą gracją jak jego bohater, w którego wcielił się legendarny Leslie Cheung.

Chungking Express

Chung hing sam lam
Hongkong 1994

Dwóch hongkońskich gliniarzy o złamanych sercach, dwie przewrotne historie o niemożliwych spotkaniach. Policjant z plakietką o numerze 223 nie może się pogodzić z tym, że został porzucony, kiedy los stawia na jego drodze tajemniczą kobietę w prochowcu i blond peruce. Ona szuka Hindusów, którzy zniknęli z niezwykle cennym i niezbyt legalnym pakunkiem. Tymczasem w nocnym barze z jedzeniem na wynos bystre oczy milczącej Faye śledzą mundurowego 663, z którego uczuciami brutalnie obeszła się pewna stewardessa…

Zadziorna, lekko prowadzona fabuła to jeden z najważniejszych filmów definiujących estetykę lat 90. Jego neonowo-chropowata stylistyka stała się punktem odniesienia dla całego pokolenia twórców ze wszystkich stron świata. Od stylowego kina akcji po teledyskowy romans pulsujący w rytm “California Dreaming” - to urzekająca i zagadkowa historia o samotności i mijaniu się w tłumie.

Upadłe anioły 

Do lok tin si / Fallen Angels
Hongkong 1995

Płatny zabójca Wong Chi-ming dostaje instrukcje co do miejsca następnej akcji od sprawdzonej partnerki. Choć nigdy się nie spotkali, działają w idealnej synchronii. Dla kobiety bycie cieniem nonszalanckiego gangstera staje się jednak impulsem do coraz dalej posuniętych fantazji. Ich historia przeplata się z poszarpaną trajektorią losów niemego Ho Chi-mo, który włamuje się nocami do małych sklepików, by sprzedawać z nich towar. Mieszkający z ojcem mężczyzna nieustannie wpada na Charlie, opłakującą złamane serce i pomstującą na niewiernego chłopaka.

Fabuła filmu powstała jako jeden z elementów barwnej układanki “Chunking Expressu”, rozrastając się jednak w zupełnie inny, jeszcze bardziej halucynacyjny i ekstrawagancki projekt. Groteska, absurd, brutalność i nieodzowna wongkarwaiowska samotność mają tu bardziej mroczne oblicze, pozostając wciąż imponującym wizualnym spektaklem.

Happy Together

Chun gwong cha sit
Hongkong, Japonia, Korea Południowa 1997

Namiętność i chorobliwa zazdrość, potrzeba ekscytacji i stabilności, rozstania i powroty. Ho Po-wing i Lai Yiu-fai wyjeżdżają do Buenos Aires, by tchnąć nowe życie w swój niespokojny związek. Kochanków łączy więź mocna i destrukcyjna zarazem, emocji nie sposób pozostawić za sobą na drugim kontynencie. Pod deszczowymi chmurami i w palącym słońcu Argentyny, w pełnych napięcia rytmach tanga, mężczyźni odnajdą się i zagubią po raz kolejny. 

Mistrzowski melodramat z największymi gwiazdami hongkońskiego kina - Leslie Cheungiem i Tonym Leungiem. Choć kamera Christophera Doyle’a łapie w obiektyw znacznie więcej przestrzeni niż zwykle, uczuciowa pułapka, w jakiej tkwią bohaterowie, pozostaje źródłem bólu, z którego nie potrafią zrezygnować. Jedna z najbardziej poruszających historii miłosnych w dziejach kina - i jedna z najważniejszych fabuł dla społeczności LGBTIQ w Hongkongu.

Spragnieni miłości 

Fa yeung nin wah / In the Mood for Love
Hongkong, Chiny 2000

Hongkong, skąpany w złotym świetle lata 60. Chow Mo-wan i Su Li-zhen mieszkają w sąsiadujących ze sobą wynajętych mieszkaniach. Idealnie uczesany dziennikarz i elegancka sekretarka w perfekcyjnie skrojonych sukienkach wymieniają na schodach zdawkowe uprzejmości. Do czasu, gdy nie odkryją, że ich małżonków połączył romans. Milczące porozumienie stanie się podłożem relacji, która w tym miejscu i w tym czasie nie powinna była się wydarzyć. 

Ekstrawagancko zmysłowe arcydzieło to poemat o niespełnionych pragnieniach i dotkliwej samotności. Jeden z najpiękniejszych obrazów w historii kina, mistrzowsko skrojony z cieni, lustrzanych odbić, ukradkiem chwytanych gestów i spojrzeń. Gęsto wypełniająca kadry muzyka, dym papierosów, ornamenty tapet i jadeitowe filiżanki budują tło dla przenikliwej nostalgii - tęsknoty za tym, co odeszło i za tym, czego nigdy nie było. 

2046

Hongkong, Chiny, Francja, Włochy, Niemcy 2004

Tytułowa data to również numer pokoju, w którym Su Li-zhen mieszkała w czasie, gdy poznała Chow Mo-wana. Pisarz powraca do miejsca, które wiąże go z dawną niespełnioną miłością; w licznych romansach z innymi kobietami szuka inspiracji dla futurystycznej powieści. Czy da się wypełnić pustkę, jaką zostawiły po sobie wspomnienia? Czy skok w przyszłość, w utopię pozwalającą odzyskać utraconych kochanków, to fantazja przynosząca ukojenie, czy jeszcze większy ból?

Fragmentaryczne, rozproszone na kilka opowieści post-scriptum do “Spragnionych miłości” wymyka się z formuły typowych sequeli melodramatów. Retro glamour spotyka się tu ze strzelistymi, cyberpunkowymi sceneriami, cyborgi noszą perłowe kolczyki, a eklektyczna wizja reżysera splata ze sobą najbardziej charakterystyczne wątki jego dotychczasowych filmów - od zmysłowego napięcia po gorączkowe rozedrganie.

 

Projekt dofinansowano ze środków m.st. Warszawy, Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz Hong Kong Economic and Trade Office, Berlin.

Retrospektywa filmów Wong Kar Waia jest organizowana dzięki współpracy z Block 2 Distribution i Media Asia Film Distribution.

 

zobacz także

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.