Archiwum - 10. Festiwal Filmowy Pięć Smaków
Antyporno
Opis filmu
Kyoko, aktorka, modelka, gwiazda, wygląda na trochę znudzoną, zamknięta w bajecznie kolorowym apartamencie. Bawi się telefonem, przebiera w kolejne, niewiele zakrywające koronkowe fatałaszki. Wygłasza pełne pasji monologi, wyżywa się na asystentce, poddając ją wszelakim upokorzeniom. Czy to rzeczywistość, czy może ćwiczenia do roli? Kto tu kogo upokarza, kto tu kogo podgląda? I skąd wziął się erotyczny film, który bohaterka wyświetla na ścianie?
Sono miesza porządki rzeczywistości i myli tropy, wciągając widza w perwersyjną grę z – wydawałoby się przewidywalną – formą gatunkową. Barwny, dopieszczony wizualnie spektakl kryje wiele niespodzianek (a także nawiązań do innych prac reżysera – między innymi jego obrazów malarskich, ale też do wczesnego filmu "Jestem Keiko", gdzie zastosował podobne rozwiązania estetyczne). Całości bliżej do filmów Lyncha niż typowego filmu erotycznego, a zaprojektowane przez Sono narracje prowadzą widza na nieoczekiwane tereny.
Film powstał w ramach projektu reaktywacji kultowego cyklu Nikkatsu: popularnej na przełomie lat 70. i 80. serii "Roman porno", w której erotyczne filmy realizowali najbardziej awangardowi twórcy epoki. Stworzona dla utrzymania wytwórni w czasach kryzysu kinowej frekwencji, okazała się polem startowym dla wielu artystów, dla których zamknięte były drzwi wielkich producentów, a przy tym fenomenem kulturowym, który wywarł wpływ na wielu późniejszych artystów. Z okazji zbliżającej się 45. rocznicy powstania serii wytwórnia zaprosiła do współpracy Siona Sono, Hideo Nakatę, Akihiko Shiotę, Kazuyę Shiraishiego oraz Isao Yukisadę. Nikkatsu stawia sobie za cel powrót do wysokojakościowej erotyki: w czasach, gdy seks stał się łatwo dostępnym towarem, producenci chcą postawić wysoko poprzeczkę i szukać sposobu opowiadania o seksualności w ambitny i ekstrawagancki sposób.
Jagoda Murczyńska
Sion Sono
Urodzony w 1961 r., poeta, performer, filmowiec, malarz, muzyk. Jeden z najbardziej wpływowych twórców niezależnego japońskiego kina, regularny bywalec międzynarodowych festiwali, ceniony za radykalną wizję artystyczną, umiejętność łączenia szokującej formy z celną społeczną krytyką i bezkompromisowy filmowy język. Jego filmografia obejmuje niemal 50 tytułów - od punkowego kina eksperymentalnego po efektowne surrealistyczne thrillery i brawurowe filmy o nastolatkach.
1985 Jestem Sion Sono! / Ore wa Sono Sion da!! / I Am Sion Sono!
2001 Jisatsu sakuru / Suicide Club
2008 Miłość obnażona / Ai no mukidashi / Love Exposure
2010 Tsumetai nettaigyo / Cold Fish
2013 Zabawmy się w piekle / Jigoku de naze warui / Why Don't You Play in Hell
2014 Tokyo Toraibu / Tokyo Tribe
2015 Love & Peace
2015 Shinjuku suwan / Shinjuku Swan Kabukicho Skauto Sabaibaru
2015 Riaru onigokko / Tag
2015 Gwiazda szeptów / Hiso hiso boshi / The Whispering Star