Program

Fukushima, 5 lat później

Oczka meduzy

Jellyfish Eyes / Mememe no kurage

Projekcje

19 lis 2016
12:00
Muranów
Japonia 2013, 101’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Takashi Murakami
scenariusz: Takashi Murakami, Jun Tsugita, Yoshihiro Nishimura
zdjęcia: Yasutaka Nagano
montaż: Yoshihiro Nishimura
muzyka: kz (livetune), Yoshihiro Ike
obsada: Takuto Sueoka, Himeka Asami, Masataka Kubota, Shota Sometani, Hidemasa Shiozawa, Ami Ikenaga, Asuka Kurosawa, Kanji Tsuda, Mayu Tsuruta, Takumi Saito
producent: Chiaki Kasahara, Yoshihiro Nishimura, Mana Fukui
produkcja: Kaikai Kiki Co., Nishimura Motion Picture Model Makers Group
język: japoński
barwa: kolor

nagrody i festiwale

Sitges - Catalonian IFF 2013; Fantasia IFF 2014; Buenos Aires IF of Independent Cinema; Art Basel 2015

Opis filmu

Musashi przeprowadza się z mamą do nowego domu po tym, jak w wyniku tsunami zginął jego tata. Nowe miejsce i nowa szkoła to szereg czyhających na chłopca wyzwań, jednak niespodziewanie w jego plecaku pojawia się tajemnicza różowa postać. Najwyraźniej w mieście dzieją się bardzo dziwne rzeczy (być może ma z nimi coś wspólnego grupa dziwnych naukowców w zamaszystych płaszczach), jednak z nowym przyjacielem Musashi gotowy jest stawić czoła przeciwnościom.

Cukierkowe stwory i mangowa konwencja to elementy stale obecne w twórczości Takashiego Murakamiego, któremu udało się wprowadzić kolorową estetykę japońskiej popkultury na salony sztuki współczesnej. W pełnometrażowym debiucie artysta sięga po konwencję filmu dla dzieci. Skojarzenia z "Pokemonami" i spielbergowskim "E.T." są w pełni uzasadnione, jednak tym razem urocze postaci posłużyły Murakamiemu do opowiadania o niełatwym temacie – radzeniu sobie przez najmłodsze pokolenie Japończyków z traumatycznymi doświadczeniami tragedii w Fukushimie.

A skoro mowa o narodowych traumach i popkulturze, nie mogło się też obejść bez aluzji do "Godzilli". I przynajmniej jednego wielkiego wybuchu. Z charakterystyczną dla siebie nonszalancją reżyser przekracza granice między uroczym kinem familijnym a surrealistyczną, pełną niespodzianek narracją, między produktem masowym a artystycznymi wideo pokazywanymi w galeriach. W promocji kinowej na obu półkulach brali udział Pharell Williams i wirtualna idolka nastolatek, piosenkarka Hatsune Miko, ale film pokazywany był też na prestiżowych targach sztuki Art Basel i muzealnych ekspozycjach. Krytycy tymczasem pozostali nieco bezradni, nie mogąc zaklasyfikować filmu do żadnej schematycznej kategorii.

Jagoda Murczyńska

Takashi Murakami

Jeden z najważniejszych japońskich artystów wizualnych i kurator, zajmujący się m.in. malarstwem, rzeźbą i animacją, znany z zacierania granic między sztuką a kulturą masową oraz estetyki, którą sam określił jako superflat, a która ma łączyć japońskie tradycje artystyczne ze współczesną popkulturą.

Filmografia:

2013 Oczka meduzy / Jellyfish Eyes / Mememe no kurage

kontakt: info@piecsmakow.pl
© Fundacja Sztuki Arteria, realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal