Pięć Smaków w Domu

Archiwum - 3. Festiwal "Kino w Pięciu Smakach"

69

Ruang talok 69 / 6ixtynin9
Tajlandia 1999, 115’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Pen-ek Ratanaruang
scenariusz: Pen-ek Ratanaruang
zdjęcia: Chankit Chamnivikaipong
dźwięk: Amornbhong Methakunavudh
obsada: Lalita Panyopas, Sirisin Siripornsmathikul
język: tajski
barwa: kolor

Nagrody i festiwale

specjalne wyrónienie Nagroda Don Kichota na MFF w Berlinie 2000 nagroda krytyków FIPRESCI na festiwalu w Hongkongu 2000 Nagroda Narodowego Stowarzyszenia Filmowego w Tajlandii dla najlepszej aktorki Lality Panyopas oraz za scenariusz dla Pen-eka Ratanaruanga

Opis filmu

Uważany za jednego z czołowych obok Wisita Sasanatienga i Apichatponga Weerasethakula przedstawicieli tajlandzkiej nowej fali, Pen-ek Ratanaruang studiował historię sztuki w Nowym Jorku, zajmował się grafiką, pracował w agencjach reklamowych, dla których realizował filmy. Reklamówki przyniosły mu nagrody na międzynarodowych festiwalach. W pełnym metrażu debiutował w 1997 roku filmem „Fun Bar Karaoke”.

Jego drugi film „6ixtynin9” należy do „gatunkowej” przeszłości Pen-eka, był dla niego – filmowca samouka – prawdziwym warsztatowym poligonem. Widowiskowa, precyzyjnie zrealizowana komedia pomyłek opowiada historię młodej samotnej dziewczyny, która traci pracę w korporacji. Od myśli samobójczych ratuje ją niespodziewana przesyłka – karton pełen pieniędzy porzucony pod jej drzwiami, który stanie się przyczyną serii makabryczno-groteskowych morderstw. Mieszkanie Tum staje się polem swoistej gry pomiędzy narkotykowymi gangami i policją, po której jak zwykle ktoś musi posprzątać. Dziewczyna, chcąc zatrzymać pieniądze, próbuje ukryć ślady potyczek i jak najszybciej uciec z kraju. We wszystkich niemal filmach Pen-eka pojawia się motyw winy. Zwykli, z pozoru niewinni ludzie są zdolni do rzeczy, o które trudno ich podejrzewać. Potem stają się ofiarami świadomości popełnionego zła. Jak sobie z tym radzą, jak reaguje na ich tajemnicę otoczenie, dlaczego popełniają zbrodnie – nad tym od lat zastanawia się reżyser, znajdując coraz bardziej subtelne środki, by te pytania zadawać.

Pen-ek Ratanaruang

Urodził się w Bangkoku w 1962 r. Artystyczne wykształcenie zdobył w Pratt Institute w Nowym Jorku i tu zaczął karierę w reklamie jako grafik i rysownik. Po powrocie do rodzinnego Bangkoku, Pen-ek pracował przez 5 lat jako dyrektor artystyczny w znanej agencji reklamowej Leo Burnett. Zajął się reżyserowaniem telewizyjnych reklamówek, które przyniosły mu liczne nagrody. Jego pierwszym filmem, który zdobył rozgłos międzynarodowy był 6IXTYNIN9 z 1999 r. - tajski kandydat do nagrody Oscara w konkurencji filmów nieangielskojęzycznych. Również jego kolejne filmy, zwłaszcza Last Life in Universe, Ploy i Nymph cieszyły się szerokim uznaniem na międzynarodowych festiwalach. Reżyser jest uważany za jednego z twórców sukcesów nowej fali w kinie Tajlandii. Zapoczątkował trend retro, czerpiący z motywów tajskiej kultury pop. Jest jednym z pierwszych tajskich reżyserów, którzy realizując swoje filmy nawiązali współpracę z zagranicą. Jego ostatni obraz Nymph miał premierę światową w tym roku podczas festiwalu filmowego w Cannes.

Filmografia:

2014: The Life Of Gravity

2013: Paradoxocracy

2011: 60 Seconds of Solitude in Year Zero

2011: Headshot

2009: Nymph (Nang Mai)

2009: Sawasdee Bangkok (krótkometrażowy)

2007: Ploy

2006: Invisible Waves

2006: Twelve Twenty (krótkometrażowy)

2006: Total Bangkok (krótkometrażowy)

2003: Last Life In The Universe

2001: Mon-Rak Transistor

1999: 6ixtynin9

1997: Fun Bar Karaoke

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.