Pięć Smaków w Domu

Archiwum - 10. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Salaam Bombay!

Indie 1988, 113’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Mira Nair
scenariusz: Mira Nair, Sooni Taraporevala
zdjęcia: Sandi Sissel
montaż: Barry Alexander Brown
muzyka: L. Subramaniam
obsada: Shafiq Syed, Hansa Vithal, Chanda Sharma, Raghuvir Yadav, Anita Kanwar, Nana Patekar, Irrfan Khan
producent: Mira Nair, Gabriel Auer
produkcja: Cadrage, Channel Four Films, Doordarshan, Forum Films, La Sept Cinéma, Mirabai Films, National Film Development Corporation of India
język: hindi
barwa: kolor

Nagrody i festiwale

Cannes FF 1988 - Audience Award, Golden Camera; National Film Award for Best Feature Film in Hindi 1988; National Film Award for Best Child Artist 1988; National Board of Review Awards 1988 - Top Foreign Film; Los Angeles Women in FF 1988 - Lilian Gish Award Excellence in Feature Film; Montréal World FF 1988 - Most Popular Film, Jury Prize, Prize of the Ecumenical Jury

Opis filmu

Mały Krishna pracuje w cyrku, by odpracować dług za podpalony w złości motor brata. Kiedy cyrkowcy wyjeżdżają, zostawiając go samego i bez pieniędzy, zrozpaczony udaje się do najbliższego miasta. Tam trafia w kolejne kłopoty, zderzając się z okrutną rzeczywistością miejskiego tygla; stopniowo zaczyna jednak odnajdywać dla siebie miejsce w złożonych strukturach społecznego marginesu. Prostytutki, narkomani, żebracy stają się jego nową rodziną.

Przełomowy film w karierze Miry Nair, która wcześniej pracowała jako dokumentalistka, to wielowymiarowy portret życia ulicy, ukazanego z całą jego drastycznością, ale i ciepłem, które bohater odnajduje w relacjach z ludźmi równie mocno pokrzywdzonymi przez los. Społeczna wrażliwość reżyserki przekłada się na niezwykły autentyzm ukazanych historii: przed przystąpieniem do realizacji filmu przez długi czas pracowała ona z dziećmi ulicy, z których część stała się członkami ekipy. Młodzi aktorzy wnieśli do filmu nie tylko spontaniczną energię, ale i własne opowieści, które wplecione zostały do scenariusza. Po zakończeniu zdjęć Nair założyła działającą do dziś fundację wspierającą pozbawione opieki dzieci indyjskich miast.

Nagrodzony w Cannes, nominowany do Oscara film niezmiennie porusza jakością obrazu: zdjęcia realizowane w całości w oryginalnych lokacjach, czasem z użyciem ukrytych kamer, uderzają mocnym kolorem, unikając jednak w dużej mierze wygładzania i romantyzowania ukazywanej rzeczywistości. Żywiołowy, pełen emocji i brutalnie szczery "Salaam Bombay!" okazał się dziełem przekraczającym granice kulturowe i czasowe, stając się jednym z najważniejszych filmów indyjskiej kinematografii i wchodząc do kanonów światowego kina.

Jagoda Murczyńska

Mira Nair

Wielokrotnie nagradzana reżyserka, jeden z mocniejszych głosów pokolenia. Studiowała socjologię na Uniwersytecie New Delhi oraz na Uniwersytecie Harvarda; karierę filmową zapoczęła od realizacji dokumentów.W 1988 roku otrzymała Złotą Kamerę na festiwalu w Cannes za "Salaam Bombay!", a trzynaście lat później została uhonorowana Złotym Lwem w Wenecji za "Monsunowe wesele". Jej studio produkcyjne, Mirabai Films, specjalizuje się w filmach dotyczących tematów społecznych. Obecnie mieszka w Nowym Jorku, oprócz działalności filmowej zajmując się też akademicką. Jej najnowszy film, zrealizowana w Ugandzie "Queen of Katwe", miała premierę we wrześniu 2016 na festiwalu w Toronto.

Wybrana filmografia:

1979 Jama Street Masjid Journal (dok.)

1982 So Far From India (dok.)

1988 Salaam Bombay!

1981 Mississippi Masala

1996 Kamasutra / Kama Sutra: A Tale of Love

2001 Monsunowe wesele / Monsoon Wedding

2004 Vanity Fair. Targowisko próżności / Vanity Fair

2009 Amelia Earhart / Amelia

2012 Uznany za fundamentalistę / The Reluctant Fundamentalist

2016 Queen of Katwe

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.