Pięć Smaków w Domu

Archiwum - 9. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Był sobie złodziej

Once a Thief / Zong heng si hai
Hongkong 1991, 103’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: John Woo
scenariusz: John Woo, Janet Chun, Clifton Ko
zdjęcia: Poon Hang-sang
montaż: Dawid Wu
muzyka: Man Yee Lam
obsada: Chow Yun-fat, Leslie Cheung, Cherie Chung
producent: Terence Chang, Linda Kuk
produkcja: Golden Princess Film Production Limited, John Woo Film Production, Milestone Pictures
język: kantoński, angielski
barwa: kolor

Opis filmu

Reżyser, którego nazwisko stało się synonimem mocnego kina akcji i zabawna, romantyczna opowieść utrzymana w łotrzykowskim duchu, rozgrywająca się w plenerach Lazurowego Wybrzeża? Czemu nie. Realizowane w tym okresie filmy Woo, były jego osobistą wędrówką przez gatunki i konwencje; tym razem przyszedł czas na spotkanie z komedią.

Wielkie gwiazdy kina hongkońskiego  Chow Yun-fat, Leslie Cheung i Cherie Chung, wcielają się w trójkę sierot, wychowanych przez swojego opiekuna na złodziei, specjalizujących się w finezyjnych kradzieżach dzieł sztuki. Jak to często bywa, na swój ostatni skok wybierają przejęcie pewnego przeklętego obrazu, który przyniesie im sporo kłopotów.

Zarówno "Killer" jak i "Kula w głowie" były sukcesami artystycznymi, ale nie przyniosły spodziewanych zysków. Woo zwrócił się więc ku lżejszemu gatunkowi, aby ponownie zdobyć zaufanie producentów i serce swojej widowni. Zrealizowany w dziesięć tygodni "Był sobie złodziej" spełnił tę rolę znakomicie, ujawniając mniej oczywiste oblicze twórcy.

Pojawiają się tu nawiązania do lżejszego Hitchcocka i "Różowej pantery", ale też do "Julesa i Jima" Truffauta czy "Ojca chrzestnego" Coppoli. Humor, często przechodzący w brawurowy slapstick, miesza się z cieszącą oko akcją i najwyższej jakości baletowymi strzelaninami.

Marcin Krasnowolski

John Woo

Urodzony w 1946 roku w południowych Chinach, wychowywał się w Hongkongu. Karierę zaczynał jako asystent reżysera w legendarnym Shaw Brothers Studio (pomagał m.in. Changowi Chehowi, legendzie kina wuxia). Zadebiutował w roku 1973, ale przełomem okazało się dopiero "Lepsze jutro" z 1986 roku, zrealizowane przy współpracy z Tsuiem Harkiem. Kolejne hongkońskie filmy Woo potwierdziły jego reputację mistrza sekwencji akcji – eksperymenty z montażem i brawura z jaką łączył konwencje gatunkowe zachodniego kina z filozofią kina Wschodu wydatnie przyczyniły się do rozwoju współczesnego języka filmowego. Po roku 1992 Woo wyjechał do Hollywoodu, gdzie odniósł spore sukcesy, m. in. za sprawą "Bez twarzy" i drugiej części serii "Mission Impossible". Zdecydował się wrócić do Chin, gdy ta rosnąca w siłę kinematografia stworzyła mu możliwość realizacji wysokobudżetowych filmów. Jego najnowszym dziełem jest dwuczęściowe "The Crossing", nazwane chińskim "Titanikiem".

Wybrana filmografia:

1986 Lepsze jutro / Better Tomorrow
1987 Lepsze jutro 2 / Better Tomorrow II
1989 Killer
1990 Kula w łeb / Bullet in the Head
1991 Był sobie złodziej / Once a Thief
1992 Hard Boiled. Dzieci Triady / Hard Boiled
1997 Bez twarzy / Face/Off
2000 Mission: Impossible 2 / Mission: Impossible II
2015 The Crossing

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.