Archiwum - 9. Festiwal Filmowy Pięć Smaków
Był sobie złodziej
Opis filmu
Reżyser, którego nazwisko stało się synonimem mocnego kina akcji i zabawna, romantyczna opowieść utrzymana w łotrzykowskim duchu, rozgrywająca się w plenerach Lazurowego Wybrzeża? Czemu nie. Realizowane w tym okresie filmy Woo, były jego osobistą wędrówką przez gatunki i konwencje; tym razem przyszedł czas na spotkanie z komedią.
Wielkie gwiazdy kina hongkońskiego – Chow Yun-fat, Leslie Cheung i Cherie Chung, wcielają się w trójkę sierot, wychowanych przez swojego opiekuna na złodziei, specjalizujących się w finezyjnych kradzieżach dzieł sztuki. Jak to często bywa, na swój ostatni skok wybierają przejęcie pewnego przeklętego obrazu, który przyniesie im sporo kłopotów.
Zarówno "Killer" jak i "Kula w głowie" były sukcesami artystycznymi, ale nie przyniosły spodziewanych zysków. Woo zwrócił się więc ku lżejszemu gatunkowi, aby ponownie zdobyć zaufanie producentów i serce swojej widowni. Zrealizowany w dziesięć tygodni "Był sobie złodziej" spełnił tę rolę znakomicie, ujawniając mniej oczywiste oblicze twórcy.
Pojawiają się tu nawiązania do lżejszego Hitchcocka i "Różowej pantery", ale też do "Julesa i Jima" Truffauta czy "Ojca chrzestnego" Coppoli. Humor, często przechodzący w brawurowy slapstick, miesza się z cieszącą oko akcją i najwyższej jakości baletowymi strzelaninami.
Marcin Krasnowolski
John Woo
Urodzony w 1946 roku w południowych Chinach, wychowywał się w Hongkongu. Karierę zaczynał jako asystent reżysera w legendarnym Shaw Brothers Studio (pomagał m.in. Changowi Chehowi, legendzie kina wuxia). Zadebiutował w roku 1973, ale przełomem okazało się dopiero "Lepsze jutro" z 1986 roku, zrealizowane przy współpracy z Tsuiem Harkiem. Kolejne hongkońskie filmy Woo potwierdziły jego reputację mistrza sekwencji akcji – eksperymenty z montażem i brawura z jaką łączył konwencje gatunkowe zachodniego kina z filozofią kina Wschodu wydatnie przyczyniły się do rozwoju współczesnego języka filmowego. Po roku 1992 Woo wyjechał do Hollywoodu, gdzie odniósł spore sukcesy, m. in. za sprawą "Bez twarzy" i drugiej części serii "Mission Impossible". Zdecydował się wrócić do Chin, gdy ta rosnąca w siłę kinematografia stworzyła mu możliwość realizacji wysokobudżetowych filmów. Jego najnowszym dziełem jest dwuczęściowe "The Crossing", nazwane chińskim "Titanikiem".
1986 Lepsze jutro / Better Tomorrow
1987 Lepsze jutro 2 / Better Tomorrow II
1989 Killer
1990 Kula w łeb / Bullet in the Head
1991 Był sobie złodziej / Once a Thief
1992 Hard Boiled. Dzieci Triady / Hard Boiled
1997 Bez twarzy / Face/Off
2000 Mission: Impossible 2 / Mission: Impossible II
2015 The Crossing