Pięć Smaków w Domu

Archiwum - 8. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

I tak nie zależy nam na muzyce

We Don’t Care about Music Anyway
Francja 2009, 80’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Cédric Dupire, Gaspard Kuentz
scenariusz: Cédric Dupire, Noa Garcia-Kinasuki, Gaspard Kuentz
zdjęcia: Cédric Dupire
montaż: Charlotte Tourrès
muzyka: Sakamoto Hiromichi, Otomo Yoshihide, Yamakawa Fuyuki, L?K?O, Numb, Saidrum, Umi No Yeah !!, Kirihito
obsada: Hiromichi Sakamoto, Yoshihide Otomo, Fuyuki Yamakawa, L?K?O, Numb, Saidrum, Umi No Yeah !!, Kirihito
producent: Jérôme Aglibert
produkcja: Studio Shaiprod
język: japoński
barwa: kolor

Opis filmu

Bez wątpienia jeden z najoryginalniejszych muzycznych dokumentów ostatnich lat. Panorama niezależnej sceny japońskiej, od noise’u, przez industrial, laptopy, minimal, po avant-pop. Siła filmu pochodzi m.in. ze zderzeń fragmentów koncertów z ujęciami z życia codziennego. Skreczowanie na gramofonie współgra z obrazem wielkiego złomowiska, rozszerzone techniki instrumentalne na wiolonczeli – ze sklepem z zabawkami, cielesne i alikwotowe medytacje – z ruchem ulicznym. Rytmu całości nadają estetyczne dyskusje wszystkich muzyków przy stole. Padają przy nim ważne słowa: o dźwięku jako nośniku i impulsie pamięci, o przekraczaniu norm i nonkonformizmie, o mikroskopowym powiększaniu (nie)znanych odgłosów. Reżyserzy błyskotliwie wybrnęli z konwencji gadających głów, umiejscawiając bohaterów w najbardziej nietypowych miejscach. Umi No Yeah!! grają plądrofoniczny koncert na plaży, a Fuyuki w ciemnościach podziemi steruje oddechem i biciem serc widzów, poprzez kontrolowanie częstotliwości i natężenia błysków świateł oraz brzmienia dźwięków. W "We Don’t Care About Music Anyway" można też dostrzec wiele fascynujących zależności: miksowanie płyty zaburza tempo taśmy, a ucięcie kabla powoduje zniknięcie obrazu.

Jan Topolski [opis dystrybutora]

Po projekcji spotkanie z jednym z bohaterów filmów, Hiromichim Sakamoto, w przeddzień jego koncertu w TR Warszawa.

Cédric Dupire

Urodził się w 1979 roku w Paryżu. W wieku dwudziestu czterech lat odbył inicjacyjną podróż muzyczną do hinduskiego Rajastanu, której efektem był pierwszy jego dokument. Dwa lata później nakręcił portret gwinejskiego perkusisty, a w kolejnym sezonie zajął się alternatywną sceną japońską.

Filmografia:

2013 Kings of The Wind & Electric Queens (dok.)
2013 Silent Block (kr.m.)
2009 I tak nie zalezy nam na muzyce (dok.)
2008 L'homme qu'il faut à la place qu'il faut (dok.)

Gaspard Kuentz

Urodził się w 1981 roku. W wieku dwudziestu dwóch lat przeprowadził się do Tokyo, by studiować film w szkole Eiga Bigakko. Pierwsze próby reżyserskie to krótkometrażowe fabuły, dystrybuowane w Japonii. Wspólny film z Dupirem jest dla reżysera piewszą produkcją długometrażową i dokumentalną.

Wybrana filmografia:

2013 Kings of The Wind & Electric Queens (dok.)
2009 I tak nie zalezy nam na muzyce (dok.)

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.