Pięć Smaków w Domu

Archiwum - 9. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Konrad Olszewski: Choice of a New Generation

Tytuł "Ojciec, syn i inne historie" sugeruje, że nie będziemy mieli do czynienia z typową, pojedynczą historią, lecz zbiorem nowel. Ostatecznie nie do końca okazuje się to prawdą; w filmie brak jest historii opowiedzianej linearnie. Zamiast tego otrzymujemy coś na kształt zbioru szkiców (częściowo ze sobą związanych fabularnie i połączonych bohaterami), które ostatecznie składają się na portret społeczeństwa Wietnamu z przełomu tysiącleci, ze szczególnym uwzględnieniem pokolenia wchodzącego wtedy w dorosłość.

Film porusza szereg różnych tematów; mamy tutaj coming-of-age story, jest wątek poszukiwania i definiowania własnej tożsamości (również seksualnej), opowieść o przyjaźni, o problemach społeczeństwa wietnamskiego i jego sposobie myślenia, lecz centralnym tematem filmu zdają się pozostawać wzajemne relacje pokoleń "ojców" i "synów", z rewolucją światopoglądową młodzieży w tle.

Ciekawym zabiegiem jest skorelowanie ze sobą czasu miejsca akcji (przełomu wieków) z dramatyczną odmianą sposobu podejścia młodych ludzi do instytucji rodziny, podsycaną dodatkowo promowaniem polityki dwójki dzieci przez władze Wietnamu. Istotny pozostaje również wątek Wietnamu jako kraju "dwóch prędkości", z rozwiniętymi miastami i ich mieszkańcami, patrzącymi z góry na mieszkańców wsi.   

"Ojciec, syn i inne historie" ("Big Father, Small Father and Other Stories") może sprawiać wrażenie filmu chaotycznego i trudnego do zrozumienia - tak jest w warstwie fabularnej. Usiłowanie spięcia poszczególnych wątków w jedną, spójną całość wydaje się być wręcz niewykonalne; stąd film warto potraktować jako esej obrazujący moment zmiany i konfrontujący ze sobą dwa różne porządki i wizje społeczne.

Nie sposób nie wspomnieć o pięknych zdjęciach autorstwa Nguyen K'Linh. Harmonijne kadry, zdjęcia dżungli, dynamiczne i kolorowe sceny, których akcja rozgrywa się w klubach nocnych sprawiają, że film jest przeżyciem już na samej tylko płaszczyźnie estetycznej.

Film Phan Dang Di może odstraszyć od siebie zwolenników linearnej narracji. Duże nagromadzenie wątków i sposób ich poprowadzenia w istocie nie pozwala na pełne odtworzenie opowiadanej historii. Gdy jednak poszczególne sceny zaczniemy traktować jako drobne elementy większego obrazu, który ma przedstawić nie opowieść, lecz tematy nurtujące wietnamskie społeczeństwo, film okazuje się być niezwykle satysfakcjonujący.

Konrad Olszewski

"Ojciec, syn  i inne historie"

Reżyseria: Phan Dang Di

Premiera: 13 lutego 2015 r. (Berlinale)

Produkcja: Wietnam, Francja, Holandia, Niemcy

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.