Koreanki: pierwszy cykl na platformie Pięć Smaków w Domu rusza już za tydzień!
Od 8 kwietnia do 19 maja na stronie Pięciu Smaków będzie można oglądać wyjątkowy przegląd, poświęcony bohaterkom współczesnego kina Korei. W spotkaniu na żywo prezentujemy program wydarzenia i rozmawiamy o fenomenie tej prężnie rozwijającej się kinematografii. Przypominamy również zasady działania pięciosmakowej platformy i zapraszamy do wspólnego, całorocznego odkrywania azjatyckiego kina!
Krytycy filmowi od kilku lat piszą o kobiecej fali we współczesnym koreańskim kinie - w ramach przeglądu prezentujemy trzy intrygujące debiuty reżyserek, które są przedstawicielkami świeżego głosu nowego pokolenia i w oryginalny sposób opowiadają o jego problemach.
Od dziś działa już strona Pięć Smaków w Domu - można też kupować dostępy do całej oferty, czasowego cyklu lub poszczególnych tytułów.
Zobacz program Pięć Smaków w Domu
Koreanki
Pierwszy cykl na Pięć Smaków w Domu to odpowiedź na ogromne zainteresowanie nowym kinem koreańskim, które wciąż zaskakuje i porywa krytyków na całym świecie. Cykl "Koreanki" to filmy o niezwykłych, charyzmatycznych bohaterkach, kroczących przez życie własną drogą, mierzących się z wyzwaniami współczesnego świata i wybierających zaskakujące sposoby na zmianę własnego losu.
W programie znalazło się między innymi pokazywane premierowo "Nasze ciało" (reż. Han Ka-ram), o młodej kobiecie, której bieganie pomaga wyjść z życiowego impasu i społecznych ograniczeń. Błyskotliwy debiut reżyserki, będącej z wykształcenia również socjolożką, to precyzyjnie poprowadzona historia, która w kilku prostych scenach odsłania bardzo złożone procesy, determinujące życiowe wybory współczesnych Koreanek. Fascynująca rola wcielającej się w główną bohaterkę Choi Hee-seo została doceniona na festiwalu w Busan, a sam film młodej autorki koreańscy krytycy uznali za jedną z najważniejszych produkcji 2019 roku.
Aktorską perełką jest również "Mikrosiedlisko", jeden z najlepiej ocenianych przez widzów film 14. edycji festiwalu Pięć Smaków. Główna bohaterka tego zaskakującego filmu to Miso, w którą wcieliła się Som E. Niebanalna postać, żyjąca pod prąd mieszczańskich konwencji, zamiast podążać z nurtem koreańskiego sukcesu, wybiera życie miejskiej nomadki, koczującej na kanapach bliższych i dalszych znajomych. Jej podróż to okazja do spotkania z różnymi modelami życia w dzisiejszym Seulu: mieście, które inspiruje, uwodzi - a równocześnie wiele problemów zamiata pod (niewątpliwie dizajnerski) dywan.
Jedną z życiowych przyjemności, których Miso nie umie sobie odmówić, jest dobra whiskey. Od alkoholu nie stroni również Min-jung, której skomplikowane życie emocjonalne stało się osią filmu "Twoja i nie tylko twoja". To obraz spod ręki jednego z najbardziej rozpoznawalnych autorów koreańskiego kina, Honga Sang-soo, słynącego z wypełnionymi niekończącymi się rozmowami fabuł, w których nad kolejnymi butelkami soju roztrząsa się sprawy związków, życiowych pomyłek i twórczych obsesji. Min-jung jest bohaterką daleką od jakiegokolwiek ideału, która wikła partnerów - i widza - w grę niekończących się wymówek i narracyjnych zwrotów, nieustannie balansując na granicy prawdy i kłamstwa.
Problem braku zaufania w międzyludzkich relacjach stał się punktem wyjścia dla Yi Ok-seop, reżyserki i scenarzystki "Maggie". Jej historia, pełna cukierkowych kolorów i oryginalnego humoru (który jednak niejednokrotnie staje kością w gardle) to portret młodej pielęgniarki, będącej przedstawicielką koreańskich millenialsów. Sprawy śmiertelnie poważne i zupełnie błahe spotykają się tu na równych prawach, a życie we współczesnym świecie jest tak pełne absurdów, że nikogo nie dziwią kratery pojawiające się tu i ówdzie na ulicach miasta czy pewien gadający sum.
Kinematografia Korei słynie z doskonałego kina akcji - nie mogło go zabraknąć również w naszym przeglądzie. "Dama z Seulu" (reż. Jang Jin) to rasowy kryminał, zaskakująco spleciony z psychologicznym dramatem. W stylowych kadrach zamknięta została historia zabójczo skutecznego detektywa, który zmaga się nie tylko z bezwzględnymi gangsterami, ale też z własną tożsamością płciową. Wcielający się w Ji-woona idol Cha Seung-won wirtuozersko zderza w swojej roli maczyzm policyjnej profesji z tragizmem wewnętrznego pęknięcia i kobiecą naturą swojego bohatera, wciągając widza w meandry jednej z najbardziej oryginalnych fabuł dotykających tematu transpłciowości w ostatnich latach.
Przegląd uwzględni też kino Korei Północnej, którą reprezentować będzie urzekająca historia o górniczce marzącej o karierze akrobatki, "Towarzyszka Kim w przestworzach" (reż. Kim Gwang Hun, Nicholas Bonner, Anja Daelemans). Międzynarodowa produkcja, stworzona z myślą o lokalnej widowni, nie miała aspiracji, by odsłaniać światu prawdę o życiu w reżimowym kraju - jej celem było stworzenie porywającej narracji w duchu girl power, która w rozrywkowej formie niesie umacniające przesłanie, przemawiające do widzek na całym świecie.
Stały repertuar
W ramach stałej, dostępnej przez cały rok oferty platformy, prezentujemy niedostępne w innych miejscach tytuły, dystrybuowane wcześniej przez Pięć Smaków w kinach. To wybór unikatowych, autorskich filmów z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, w szczególnie ciekawy sposób pokazujących współczesne oblicze kontynentu i ciepło przyjętych przez festiwalową publiczność. Przypominamy między innymi kameralny "Miód dla dakini" bhutańskiej reżyserki Dechen Roder czy pełną mocy kobiecą historię "Marlina, zbrodnia w czterech aktach" jednej z najciekawszych autorek nowego indonezyjskiego kina, Mouly Suryi.
Jak oglądać?
Filmy są dostępne bezpośrednio na stronie piecsmakow.pl/wdomu od czwartku 8 kwietnia od godziny 10:00.
Prezentowane są z polskimi i angielskimi napisami, a ich dostępność ograniczona jest do terytorium Polski.
Start sprzedaży: 31 marca 2021
Ceny dostępów:
- Karnet na przegląd "Koreanki" - 85 pln
- Dostęp do pojedynczego filmu w ramach przeglądu - 22 pln
- Karnet na przegląd "Koreanki" i stały repertuar - 120 pln
- Dostęp do wybranego filmu ze stałego repertuaru - 15 pln
Co nas czeka?
Przeglądy:
- Koreanki: 8 kwietnia - 19 maja
- Sion Sono: 20 maja - 7 lipca
- Azjatyckie kino drogi: 8 lipca - 1 września
Stały repertuar - od 8 kwietnia:
- "Dziecko apokalipsy", reż. Mario Cornejo, Filipiny 2016
- "Maggie" (premiera VOD!), reż. Yi Ok-seop, Korea Południowa 2018
- "Marlina: zbrodnia w czterech aktach", reż. Mouly Surya, Indonezja/Francja/Malezja/Tajlandia 2017
- "Miód dla dakini", reż. Dechen Roder, Bhutan 2016
- "Samui Song", reż. Pen-ek Ratanaruang, Tajlandia / Niemcy / Norwegia 2017
- "Smak Pho", reż. Mariko Bobrik, Niemcy / Polska 2019