Recenzje People's Jury 2014

23 listopada 2014

Miasto cieni: Gniew niewinnych, Monika Popławska

Podejmując w „Mieście cieni” temat państwowej kontroli przyrostu naturalnego Zhao Dayong prowadzi dramatyzm wydarzeń na dwóch płaszczyznach. Poznajemy przytłaczającą rzeczywistość wyludnionej prowincji, gdzie w sposób negatywny oddziałuje na trójkę głównych bohaterów moc duchów gui, znanych w chińskim folklorze jako mściwe demony. W kontekście filmowej fabuły zjawy utożsamiają nienarodzone dzieci i skrzywdzone kobiety.

Były więzień Liang Renwei wraca po latach ze swoją ciężarną dziewczyną do położonej w górach rodzinnej miejscowości, by, oczekując narodzin pierwszego dziecka, wspólnie zastanowić się nad planami na przyszłość. Para wprowadza się do opuszczonego budynku dawnej szkoły. Wuj Renweia, piastujący stanowisko burmistrza, daje mu pracę w lokalnym komitecie, który realizuje politykę jednego dziecka, zmuszając kobiety w ciąży do przeprowadzania aborcji. Zaangażowanie młodego mężczyzny w nowe obowiązki wyzwala niszczącą moc demonów – skrzywdzone dusze nawiedzają wuja i narzeczoną Renweia.

Reżyser konsekwentnie rozwija tu wątek przemian kulturowych i wpływu politycznego na jednostkę. Walczący z siłami nadprzyrodzonymi wuj, jako przedstawiciel władz państwa, za swego przodka uważa przywódcę komunistycznego Mao Zedonga, odpowiedzialnego w Chinach za rewolucję kulturalną, która przyczyniła się do śmierci dziesiątków milionów ludzi. Burmistrz przez tę identyfikację zyskuje godność i przywileje, w związku z czym otacza Mao szczególną czcią. Na poziomie rozumienia symboli apodyktyczny wuj dąży do wypełnienia obrzędu złożenia ofiary na ołtarzu dostojnego przodka, która pozwoli mu dostąpić łaski i uwolni od prześladujących go duchów. W swe działania burmistrz wikła emocjonalnie chwiejnego Renweia, który lekkomyślnie wplątuje się w sytuację bez wyjścia.

Przez rozbudowanie fabuły na poziomie aktywności warstwy nadrealnego świata duchów oraz ukazanie procesu przenoszenia się elementów kultury w drodze zapożyczeń, Zhao Dayong przedstawił w „Mieście cieni” uniwersalną opowieść o samotności, manipulacji słabszymi i wpływie przeszłości na nasze życie. Bohaterowie, zagubieni w osnutym mgłą mieście, noszą znamiona szekspirowskich postaci, które, uwikłane w niewłaściwie dokonane wybory, nie potrafią wyzwolić się z wyniszczających wzajemnie relacji.

 

Monika Popławska

„Miasto cieni”

reżyseria: Zhao Dayong

premiera: 7 lutego 2014 (świat)

produkcja: Chiny


kontakt: info@piecsmakow.pl
© Fundacja Sztuki Arteria, realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal